Aalborg

Guld giver byen identitet

AaB har skabt en troværdig fortælling om sejheden der sejrer og kollektivets styrke

guldet er hjemme. Professor Jens F. Jensen mener, at Aalborg får stor gavn af AaBs sejr. Arkivfoto: Grete Dahl

guldet er hjemme. Professor Jens F. Jensen mener, at Aalborg får stor gavn af AaBs sejr. Arkivfoto: Grete Dahl

AaBs guld er millioner værd for byen Aalborg. Det vurderer professor Jens F. Jensen, leder ApEX – center for anvendt oplevelsesøkonomi på Aalborg Universitet. - Det er svært at sammenligne med, hvad det ville have kostet, hvis kommunen skulle have betalt sig til samme positive omtale, men der er ingen tvivl om, at det er millioner af kroner, siger Jens F. Jensen. Den grimme ælling Og det ekstra positive er, at den aktuelle fodboldeufori skaber en meget mere ægte branding, altså markedsføring af Aalborg, end en kampagne, som påstår og pådutter folk en bestemt opfattelse af byen. - AaBs sejr har en enorm troværdighed, fordi den er virkelig. Den er ikke udtryk for, at man har grebet et tilfældigt slogan og gjort det til en del af byens branding, siger Jens F. Jensen. Professoren peger i den forbindelse på Aalborg Kommunes officielle slogan "vild med verden". - Det passer ikke specielt godt på Aalborg. Fodboldmesterskabet er derimod spundet ind i en fortælling om den grimme ælling, som ingen troede på, og som måtte så grueligt meget igennem, før den forvandlede sig til en smuk svane. Det passer meget bedre til Aalborgs selvforståelse som en by, der er lidt undervurderet, men hvor indbyggerne i kraft af deres sejhed, vinder til sidst. Det er også fortællingen om kollektivet, der vandt på en fælles indsats og ikke takket være tre-fire spillere, siger Jens F. Jensen. Hans opfordring til det kommunale system er derfor at tage ved lære af fodboldfortællingen. - Et slogan som "Aalborg - vi står sammen" ville nok passe meget bedre til byens selvforståelse og dens fortid som en gammel industriby og de værdier, som eksisterer omkring det, siger Jens F. Jensen. Han understreger, at den øgede troværdighed ikke direkte sætter skub i tilflytning af unge eller får virksomheder til at investere i byen. - Men der er ingen tvivl om, at det bliver lidt lettere at være aalborgenser i den kommende tid, og det skaber en positiv forventning, at AaB har vundet guld. Så er der stor chance for, at de klarer sig godt fremover, fordi de skal spille europæisk fodbold. Men fodbolden er kun et tilbud om oplevelse i en by som Aalborg. Der skal stadig være en vifte af andre kulturelle tilbud på plads, betoner Jens F. Jensen.