Guld til RAV'en

Toyota RAV4 har det perfekte miks mellem landevejsegenskaber og klatreevner.

Toyota RAV4 har det perfekte miks mellem landevejsegenskaber og klatreevner.

Toyota RAV4 er ikke nogen billig bil på hvide plader. Heller ikke på gule kan den prismæssigt hamle op med de koreanske firehjulstrækkere. Men alt er tilgivet, når man befinder sig på en terrænbane hvor RAV4 bare er en total "no nonsens" bil. Det traditionelle center differentiale er fjernet helt og erstattet af elektriske sensorer, der groft sagt selv finder ud af, hvor meget bilen skal trække på for - og baghjul og hele tiden ændrer kraftfordelingen alt efter kørestil, hastighed og underlag. Ved start, hvor der er behov for maksimalt vejgreb, fordeles trækkraften automatisk med 45 procent på forhjulene og 55 procent på baghjulene, mens bilen på normal tør vej udelukkende trækker på de forreste hjul. Har man behov for at køre med træk på alle fire hjul, kan firehjulstrækket låses, men kun ved hastigheder under 40 km/t. Kommer man over slås systemet automatisk fra. Samtidig har den en passende frihøjde til at kravle over de værste stigninger og selvom akselafstanden er øget med syv centimeter og bilen er vokset, er vægten ikke større, end at bilen er til at tumle. Et lavt støjniveau og en kabine hvor alt bare fungerer, sikre det perfekte miks mellem komfort og klatreevner. Der er dømt guld til RAV'en. På hvide plader er prisen horrible 653.535 kroner, mens den på gule er mere rimelige 256.181 kroner.