Nordjylland

Guldkorn fra brandingguru

Forbrugerne handler ikke rationelt og forudsigeligt

Brandingguruen Martin Lindstrøm havde tilhørernes fulde opmærksomhed. De havde da også hver især betalt mellem 1.875 og 3.125 kroner for at komme ind.Foto: Thomas Vinther

Brandingguruen Martin Lindstrøm havde tilhørernes fulde opmærksomhed. De havde da også hver især betalt mellem 1.875 og 3.125 kroner for at komme ind.Foto: Thomas Vinther

NORDJYLLAND:Vi køber syv procent mere, når vi går mod uret i et supermarked.

Jo større antal brands en person har på sig, jo mere usikker er vedkommende. Og så er 85 procent af vores beslutninger i øvrigt taget på det ubevidste plan.

Disse og mange flere forskningsresultater delte brandingguruen Martin Lindstrøm ud af med rund hånd, da 300 erhvervsfolk torsdag var samlet i Gigantium i Aalborg for at få inspiration og viden fra manden, der har brandet en vodka i Rusland, så den i løbet af bare tre år er blevet den næstmest solgte i landet.

Bruger højre hånd

Martin Lindstrøm advarede deltagerne imod at se forbrugeren som et rationelt og forudsigeligt væsen. Utallige faktorer kan spille ind på vores handlinger og de er ikke lige nemme at gætte alle sammen. For eksempel grunden til, at vi køber syv procent mere, når vi går mod uret inde i supermarkedet.

- Det er simpelthen fordi, det er nemmere for os lige at lange ud med højre hånd, når vi skal tage varer ned fra hylden.
Bag det dagslange symposium stod erhvervsforeningen Erhverv Norddanmark, reklamebureauet Clienti og Huset Markedsføring.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.