Gymnasieelever spejder efter lærere

Hver tredje lærer i gymnasiet vil forlade sit job inden for fem år. Manglen på uddannede lærere rammer eleverne, mener både lærere og elever

Der kan blive langt mellem lærerne på landets gymnasiet i løbet af få år. Arkivfoto
Gymnasiale uddannelser 14. september 2009 06:00

KØBENHAVN: Kvaliteten er under pres på landets gymnasier. Inden for fem år forventer hele 37 procent af den samlede lærerstab at forlade deres job. Det viser en ny undersøgelse, som Cowi har lavet for Gymnasieskolernes Lærerforening (GL). - Konsekvensen er, at man sætter lærerne på overarbejde og ansætter folk, som ikke er kvalificerede, og ingen af delene giver den kvalitet, som der er behov for, siger GL's formand Gorm Leschly. Et stort antal uuddannede lærere står allerede bag katedrene på landets gymnasier, og de studerende mærker konsekvenserne. - Vi mærker det ved, at formidlingen af undervisningen og redskaberne til at opnå det optimale læringsniveau bare ikke er på plads. Vi, der kommer ud i den anden ende, bliver simpelthen dårligere uddannede, siger formanden for Danske Gymnasieelevers Sammenslutning (DGS), Bjarke Dahl Mogensen. Udfordring ligger ikke kun i at rekruttere nye lærere, der skal også noget til for at fastholde de allerede ansatte. De er nemlig utilfredse og giver kun deres arbejdspladser syv i karakter. Det er i særlig grad omfanget af administrativt arbejde, lønnen og tid til for eksempel at rette opgaver, som lærerne er utilfredse med. Kun 23 procent er tilfredse med førstnævnte, mens 35 procent er det med lønnen og tidsforbruget. - Der skal gøres et stort arbejde centralt fra Undervisningsministeriet, Gymnasieskolernes Rektorforening og os, men der skal også gøres noget lokalt på den enkelte skole for at få ændret situationen, siger Gorm Leschly. Men ifølge DGS stikker problemet dybere, end de problemer lærerne påpeger. - Reformerne har medført store omvæltninger, og samtidig er gymnasieområdet blevet udsultet økonomisk. Alene i år er der lagt op til en besparelse på 82 millioner kroner, siger Bjarke Dahl Mogensen. Han mener, at "regeringens målsætning om uddannelse i verdensklasse er tom", fordi den ikke bliver fulgt op af de "helt indlysende muligheder, der ligger for hånden". - Der er behov for, at vi anerkender både det store arbejde, som lærerne gør, men også hvor vigtig en del af vores allesammens fremtid de er. Derfor er det vigtigt, at vi giver dem den ro, de behøver, såvel til at arbejde, som økonomisk, siger Bjarke Dahl Mogensen. Ni ud af ti lærere føler, at de i høj eller meget høj grad yder en vigtig indsats. Alligevel regner godt otte procent af dem, som vil droppe jobbet, med, at de vil søge nye græsgange, mens knap 65 procent helt forlader arbejdsmarkedet. /ritzau/

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...