Håbet om 500 mio. til en ny ydermole brast

Ydermolen er en forudsætning for en havneudvidelse

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Transportminister Henrik Dam Kristensen (S) og MF Simon Kollerup (S) på havnen i Hanstholm. Dam kom ikke med løfter, der ikke kan indfries, under sit besøg: - Jeg har ikke 500 millioner til en ny ydermole, lød den klokkeklare melding.Foto: Peter Mørk

- Jeg har ikke en check på 500 millioner kroner til en ny ydermole om Hanstholm Havn. Transportminister Henrik Dam Kristensen (S) var klar i mælet, da han i går besøgte Hanstholm Havn. Her deltog han i en konference arrangeret af Egnsnetværk Thy-Mors, der arbejder for at sætte skub i væksten i området med en udvidelse af Hanstholm Havn som en vigtig forudsætning. Ministeren hørte igen og igen, at opførelsen af en ny ydermole, en investering i størrelsen omkring 500 millioner kroner, var en forudsætning for det videre arbejde for at realisere havnens udbygningsplaner, som repræsenterer yderligere investeringer på cirka 1 milliard kroner. Men kassen er tom. - Der er smalhals, og de 100 milliarder kroner, som blev afsat til infrastruktur i 2009, er brugt. Det er naivt at tro på nye 100 milliarder, uanset hvem, der sidder i regering, sagde han. Frem for løfter, der ikke kan indfries, foreslog ministeren at undersøge mulighederne for at finde penge enten gennem offentlige, private partnerskaber, OPP, eller ved at bruge pensionsmidler. Henrik Dam Kristensen tilføjede, at staten vedstår sine forpligtelser i forhold til Hanstholm Havn. Selv om havnen er kommunal selvstyrehavn, er staten forpligtiget til at vedligeholde ydermolerne. - Den forpligtigelse vedbliver, men den statslige forpligtelse kan eventuelt konverteres, sagde han. Ydermolen kommer først Udbygningsplanen for havnen er opdelt i fem etaper. Første etape fra 2013 til 2015 er etablering af den nye ydermole. De følgende omfatter uddybninger, etablering af nyt baglandsareal og ombygninger på den eksisterende havn. Målet er at skabe basis for at udvikle nye forretningsområder indenfor fiskeri, gods, offshore og vedvarende energi. - Vi skal være sikre på, at den nye mole også reelt vil skabe den ekstra vækst, siger Henrik Dam Kristensen som svar på spørgsmålet om der skal være mere hold i forventningerne om de nye forretningsområder, før anlægsarbejderne på molen begynder. - Vi skal have ydermolen først. Den er forudsætningen for alt det andet, understreger Poul Arne Jensen, formand for havnens bestyrelse. Havnen holder fast i tidsplanen for udvidelsen. - Vi skal bruge 2012 til at skaffe finansiering, også med statslig medvirken, enten som OPP eller som offentlig medfinansiering. Men der er en modningstid, siger Poul Arne Jensen som noterer, at ministeren vedgik det statslige engagement i ydermolerne. - Der er en åbning til en drøftelse af, hvordan det kan ske i forhold til anlæg af en ny mole, siger han.