Velgørenhed

Håndleddet røber din samvittighed

Armbånd med holdningsmæssige budskaber hitter, men organisationer bliver snydt for velgørenheds-penge

NORDJYLLAND:Popstjernen Robbie Williams gør det. Supermodellen Claudia Schiffer ligeledes. Og fodboldspilleren Niclas Jensen gjorde det i forgårs i en landskamp. De bærer alle sammen farverige armbånd, som fortæller omverdenen, at de har støttet en velgørenheds- eller interesseorganisation. Kendisserne er ikke de eneste. For armbåndene er blevet en modedille. - Vi havde slet ikke forestillet os, at de ville sælge så utroligt godt. De er trendy, og vi er kommet i kontakt med en ny og yngre aldersgruppe, siger kommunikationschef Kurt Damsgaard fra Kræftens Bekæmpelse om deres gule armbånd, der koster 30 kroner og bliver solgt i samarbejde med en landsdækkende sportsbutik. Pirat-salg er storindustri Omkring 50-60.000 eksemplarer er blevet solgt. Overskuddet går til organisationen selv og den amerikanske cykelrytter Lance Armstrongs fond for kræftforskning. Men armbåndet, der bærer teksten Livestrong, har også en bagside. - Mange internetbutikker og danske forretninger sælger dem og skilter med, at overskuddet går til os. Men vi har aldrig set en krone fra dem, fortæller Kurt Damsgaard, der betegner det uofficielle salg af modedillen som en storindustri. - Det er beklageligt. Men det kan ikke betale sig at køre retssager mod alle dem, som laver det nummer. Skilter samvittigheden Udviklingsorganisationen Ibis begyndte i går at sælge 20.000 hvide armbånd med budskabet om, at fattigdom skal være historie. Fra morgenstunden af var de første 200 røget over disken. Om det er den gode samvittighed eller modelunen, som er motivationen bag købene, kan Kræftens Bekæmpelse eller Ibis kun gisne om. Begge organisationer sælger armbåndene separat, så ønsker man at betale ekstra, skal det gøres som en almindelig donation. - Jeg tror, det er nemmere at identificere sig med, hvis man har et hvidt armbånd end en indbetalt girokvittering. Det er også enormt vigtigt for folk at vise, at de er venligt indstillede overfor nødhjælp og velgørenhed, vurderer MortenEmil Hansen, kampagnekoordinator fra Ibis. Køb af identitet Kristian Albrekt, der forsker i politisk valgdeltagelse på Aalborg Universitet har et andet bud på velgørenheds-armbåndenes succes, og hvorfor de især hitter hos en yngre målgruppe. - Skal man være rimelig brutal, så får organisationen penge, og de leverer et symbol, som køberen kan bruge som identitetsskabende. Man kommer med i et større projekt og signalerer det til omgivelserne, siger Kristian Albrekt.