Hård dialog om takster

Havnen er under pres for prisnedsættelser

Havne 6. september 2006 06:00

FREDERIKSHAVN: Frederikshavn Havn er under hårdt pres fra rederierne om lavere afgiftstakster på anløb, passagerer, biler og fragt. - Dialogen er hård, tilkendegiver således direktør Bent Kobberup, Stena Line. - Vi betaler aldeles for meget og forventer væsentligt billigere takster end nu, siger rederidirektøren. Færre afgange, afgange med maksimalt 400 passagerer eller afgange kun med fragt og helt uden passagerer for at kunne spare på driften af restauranter og butikker om bord samt højere billetpriser, er blandt de krumspring rederiet allerede har gjort på Frederikshavn-Gøteborg ruten for at holde udgifterne i ave. Konkurrencen fra de faste broforbindelser, der nedsætter priserne på personbiler og yder store kunderabatter til fragtmarkedet bliver stadig mere mærkbar, og hvor olieudgiften til færgetransporten samtidig er himmelflugtet. - Det er shoppingrejsende vi taber på ved en række af de tiltag, vi har sat ind, og heller ikke sommeren har været helt så god som sidste år, selv om vores pakkerejser fortsat sælger godt, beklager Bent Kobberup. På lastbiltrafikken har rederiet senest måttet lægge 200 kr. oven i prisen. - Og det gør jo, at alle fragtselskaber fra Kolding og sydover i stedet vender blikket mod de faste forbindelser, for heldigvis kan vi konstatere at vores Grenå- Varberg rute stadig går godt, siger Bent Kobberup. Han sætter fortsat sin lid til, at staten i den verserende sag erkender, at Frederikshavn Kommune har betalt overpris for havnen, så færgetaksterne i Frederikshavn kan blive sænket betydeligt. Jacob Jensen, Color Line, forklarer faldet i specielt de norske færgerejsende med det store udbud af flybilletter til lavpris samt nordmændenes velstand. det giver ændrede ferie- og rejsevaner. - Nordjyske rederier konkurrerer med hele Europa, for nordmændene har råd til at vælge fra alle hylder, siger Jakob Jensen. Havnedirektør Preben Reinholt afviser, at dialogen om havnetaksterne ligefrem er ved at tage en skinger retning. - Vi taler altid pænt sammen, men det er klart, at skal vi sænke priserne væsentligt, samtidig med at færgetrafikken falder, vil det ramme havnens indtjening hårdt, siger han. Stena som den ubetinget største bidragsyder til havnens økonomi har måttet se sit passagertal på Frederikshavn næsten halveret fra tre mio. rejsende i 1997 til i år forventet 1,6 mio.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...