Hård kamp om de hårde hvidevarer

Forretninger uden for kædesamarbejde kan blive taberne i spillet om kunderne

EMNER 1. oktober 2003 06:00

NORDJYLLAND: De små, selvstændige hårde hvidevarebutikker går en svær fremtid i møde, efter at endnu en priskrig i branchen er brudt ud. Det vurderer bestyrelsesformanden i Foreningen Af Husholdnings-Apparat Forhandlere i Danmark (FAHAF), Niels Pallisgaard. Priskrigen begyndte mandag, da over 110 hårde hvidevarebutikker - heraf 10 i Nordjylland - åbnede under navnet Punkt 1. Det fik straks en af de største konkurrenter Elgiganten til at reklamere med, at "ingen må være billigere end Elgiganten", og kæden satte prisen ned på en lang række produkter. Dermed er de butikker, der står uden for de landsdækkende kæder, endnu mere isolerede og pressede, og de får det ikke nemmere, forklarer Niels Pallisgaard fra FAHAF. - Sådan som det udvikler sig, er det de store kæder, der er markedsførende, og som har størst gennemslagskraft, siger formanden, der understreger, at det er et fåtal af butikkerne, der ikke er med i et kædesamarbejde. Deres chance er, at de kan afsætte de varer, som ikke er blandt de 10-15 produkter, der oftest er størst konkurrence om. Og Niels Pallisgaard tror også, det taler til de små butikkers fordel, at forbrugerne er meget skeptiske, når det drejer sig om køb af langvarige forbrugsgoder. - Når det er superbilligt, tænker de, at der må skjule sig et eller andet bag ved det, og måske opfylder produktet heller ikke de behov, de har, siger han. Et fupnummer Den øgede konkurrence får dog ikke Thorkild Christensen til at skælve. Han er uddeler i Køkken- og Hvidevarebrugsen i St. Ajstrup ved Nibe, der er blandt landsdelens største butikker, som ikke er med i nogen hårde hvidevarekæde. Ifølge ham kører de store kæder med fem til seks tilbud, der skal trække kunder til, mens de resterende produkter ikke er nær så billige. Samtidig er der så megen kamp om slagtilbudene, at forbrugerne ofte skal skrives op til varerne, og når de finder ud af det, vender de tilbage til de sædvanlige forhandlere, mener Thorkild Christensen. - Så jeg tror faktisk, at vi får flere kunder af det, siger uddeleren, der har været i branchen i over 30 år. Det samme har Steffen Nielsen fra Steffen Nielsen Hvidevareservice i Vodskov. Han mener også, at kunderne kan gennemskue motivet bag de lave priser. - Det er ét stort cirkus og fupnummer, siger indehaveren, der tror, priserne vil stige i løbet af en måneds tid for derefter at falde igen. Han er ikke bange for at miste kunder på trods af de store kæders massive reklamefremstød og vurderer, at han kan give 10 procents rabat på størstedelen af sine varer, fordi fortjenesten aldrig har været større end nu. - Jeg har ikke noget imod, at mine faste kunder bliver lækkersultne i en anden forretning, siger han. Både Thorkild Christensen og Steffen Nielsen ser mange fordele i, at de ikke er med i en kæde. - Som det er nu, er der endnu flere forretninger, der skal blive enige om et fælles koncept, siger Steffen Nielsen, og kollegaen i St. Ajstrup giver ham ret i, at et stramt styret koncept nødvendigvis ikke er lykken. - Jo større de bliver, jo mere tungt blive apparatet. Og det, de bruger på kæmpestore omkostninger, kan vi give i rabat, siger Thorkild Christensen.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...