Hård kritik af DRs parløb med TDC

Problematisk at teleselskabet får en konkurrencefordel

Det er det lille ”køb” her midt på en af DRs netradiokanaler, der fører lytteren direkte over i TDCs musikbutik på nettet.

Det er det lille ”køb” her midt på en af DRs netradiokanaler, der fører lytteren direkte over i TDCs musikbutik på nettet.

KØBENHAVN:DR må indkassere endnu en lussing for sit samarbejde med TDC. Teleselskabet får en konkurrencefordel ud af samarbejdet med Danmarks Radio (DR), og det er “problematisk”, lyder det nu fra Konkurrencestyrelsen. Styrelsen udgav i sidste uge Konkurrenceredegørelsen 2006. Heri udtrykker styrelsen bekymring for, at DR for licenskroner presser private aktører på mediemarkedet. Kontorchef Bente Skovgaard Kristensen ser DR’s samarbejde med TDC som et “rigtigt godt eksempel” på, at der er behov for klarere retningslinjer for DR’s kommercielle aktiviteter på mediemarkedet. - Markedet for musik på nettet er et nyt marked, der er i hastig vækst. Samarbejdet med DR giver TDC en fordel frem for andre konkurrenter, og det giver TDC en bedre mulighed for at etablere sig på markedet. Og det er problematisk, siger Bente Skovgaard Kristensen. Hun har svært ved at se, at DR’s samarbejde med TDC er public service. I sidste uge kritiserede flere konkurrenter, at Danmarks Radio har lavet en eksklusivaftale med TDC, som gør, at lytterne fra DR’s netradio kan blive sendt direkte over i TDC’s ‘s musikbutik på nettet. Også professor og medieekspert Frands Mortensen kritiserede aftalen, som han mente faldt uden for rammerne af public service. Det samme gjorde Socialdemokraternes medieordfører, Mogens Jensen. - DR bør ikke som public servicevirksomhed promovere en bestemt udbyder. Det er helt uacceptabelt, sagde Mogens Jensen i den forbindelse. DR afviser kritikken med henvisning til, at det er en udviklingsaftale, og at en aftale med flere udbydere er på vej. Samarbejdet med TDC har været i kraft siden efteråret sidste år, og først efter sommerferien i år vil en ny aftale med flere udbydere være på plads. Indtil da fortsætter TDC med at nyde godt af den trafik, som DR’s netradio - den største herhjemme - fører over i TDC’s butik. Og den lange løbetid gør problemet større, siger Bente Skovgaard Kristensen. - Der er en risiko for, at TDC får en fordel frem for andre i konkurrencen, og jo længere tid, det står på, jo større bliver problemet, siger hun./ritzau/