Hård vinter for vejene

Kommunen koncentrerer sig om at lappe huller - nye slidlag må vente.

EMNER 25. februar 2011 08:45

Hullede veje er et aktuelt tema i hele landsdelen, også i Brønderslev Kommune, hvor bilister for tiden skal holde tungen ekstra lige i munden pga. sne. Det hårde vejr kan også give huller i vejene, og dem har kommunen travlt med at lappe. - Sidste år fremrykkede vi 6,8 mio. fra 2011-anlægsbudgettet, fordi regeringen åbnede for ekstra anlæg for at fremme beskæftigelsen, så vi fik lagt et lag på adskillige veje. Det betyder, at anlægsbudgettet ikke er ret stort i år, vi får kun til det mest nødtørftige. Vi kan lappe de små huller, der er, men der er ikke plads til at lægge slidbaner på. Det vil blive et problem, som vi på lang sigt må forholde os til. Min vurdering er, at man vil putte nogle spandfulde asfalt i hullerne lokalt, men det giver ikke god vejkvalitet, fortæller Mikael Klitgaard, formand for miljø- og teknikudvalget. - Vi har taget lidt penge fra asfaltområdet siden kommunalreformen for at bruge dem på de menneskelige områder. Det kan gå i en årrække, men problemet er, at den hårde vinter, som vi har nu og sidste år, er med til at lave nogle huller. Jeg tror, vi har en opgave, vi skal have kikket på, siger han. Som han ser det, kan man godt leve med at lappe huller frem for at lave slidbaner i en periode, men det kan ikke blive ved. - Vores vejkapital bliver mindre og mindre, når vi bruger noget for få penge til den slags hvert år, siger Mikael Klitgaard. Han peger på, at Brønderslev Kommune er speciel ved det, at der er mange kilometer vej per indbygger - cirka 1000 kilometer vej og 35.000 borgere. - Vi er en rigtig landkommune, og sammenlignet med en bykommune, så har vi mange kilometer vej, siger Mikael Klitgaard. Tidligere fandtes der en ordning, så det blev udlignet mellem kommunerne, men den bortfaldt i 1996. Huller i vejene kan risikere at blive dyre for kommunerne - der faldt tidligere på ugen dom i en sag, hvor Københavns Kommune blev gjort erstatningsansvarlig overfor en cyklist, der var cyklet ned i et hul og var kommet alvorligt til skade. - Vi skal forholde os til virkeligheden. Det er vigtigt, at man sørger for at få lukket de huller, sådan at det ikke er direkte huller på den måde. Hvis der så er ujævnheder, der kan give uheld, så må vi lave en skiltning for at få farten ned de steder. Det bliver jo alternativet, at vi for eksempel i en periode lukker en cyklesti, hvis den har et hul, så der ikke er nogen, der kører i det. Det må vi have mere fokus på efter den dom, vurderer Mikael Klitgaard. Mikael Klitgaard peger også på, at det kan være en ide at holde lidt igen med at lave nye kilometer til trafikken. - Det gælder om at holde det ved lige, som man har, og have mere fokus på at have lagene i orden, hvor man har vej, fortov og så videre, frem for at lave noget nyt.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...