EMNER

Hårdt angreb på iPod og Apples service

Hi-Fi Klubben dropper produkterne

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

IPod-pro­duk­ter­ne er ikke læn­ge­re en del af Hi-Fi Klub­bens sor­ti­ment.foto: Apple

AALBORG:Forretningskæden Hi-Fi Klubben sælger i øjeblikket ud af restlageret af iPods og andre bærbare Apple-produkter. Kæden vil ikke føre dem mere, og det er ikke fordi, de er dårlige, men fordi man finder Apples serviceniveau uacceptabelt. - Bærbare produkter har generelt en højere fejlrate, men Apple-tingene er lige så gode som andre, så det er ikke det, der er problemet, siger Klaus Philipsen, der er produktansvarlig i Hi-Fi Klubben. Derimod kan kæden ikke forlige sig med Apples strikse fortolkning af købeloven: - Det er ganske korrekt, at en forbruger ifølge Købeloven har et halvt års garanti og halvandet års reklamationsret, og det følger Apple konsekvent. Det betyder, at hvis et apparat får en fejl efter det første halve år, er det op til kunden at bevise, at fejlen har været der fra starten, og det finder vi ikke rimeligt. Ifølge Klaus Philipsen lader de fleste radioforretninger tvivlen komme kunden til gode, så man reelt har to års garanti, og det har man også fuldt ud på Hi-Fi Klubbens øvrige produkter: - Vi vil gerne give alle vores kunder samme behandling, så vi har selv stået for garantien på Apple-produkter op til to år, men det kan vi ikke forsvare længere. Avancen på produkterne er meget lille, så der skal ikke mange ekstra omkostninger til, før vi har underskud på forhandlingen. Apple tavs Klaus Philipsen nævner, at det mest udbredte problem vedrørende iPods er, at batteriet ikke altid holder to år, og at kunden ikke selv kan skifte det ud. Samtidig vil Apple ikke acceptere udskiftningen som en garantireparation. - Det er også et problem for os, at Apples salgssystem er gearet til onlinehandel. Det betyder, at kunderne selv skal fejlmelde deres produkt via nettet, mens vi gerne vil give kunderne mulighed for at aflevere varen i butikken, hvor de også har mulighed for at diskutere fejlen og dens afhjælpning. - Når man fejlmelder et Apple-produkt via nettet, skal man nemlig opgive sit betalingskortnummer ved henvendelsen. Hvis Apple bagefter afgør, at kunden selv hæfter for reparationen, bliver betalingen uden videre trukket på kortet, forklarer Klaus Philipsen. NORDJYSKE har forelagt Hi-Fi Klubbens kritik og beslutning for Apple, men Fredrik Hallstan, pr-manager for selskabet i Norden, meddeler blot: - Apple har ingen kommentarer.