Hærchefen drømmer om de skrå brædder

Efter Atlantis fortsætter Ronny Sterlø jagten på store roller og et liv som professionel skuespiller

AALBORG:Han drømmer om den dag, hvor folk i teaterbranchen ringer og tilbyder ham roller, og han får mulighed for selv at vælge hvilke musicals, teaterstykker og film, han vil deltage i. Målet er at komme til at leve af at stå på en scene og få anerkendelse af et begejstret publikum. Ronny Sterløs drøm deles af utallige unge mænd og kvinder, der satser på en fremtid på de skrå brædder. Men nogle af de håbefulde talenter har mere at have drømmene i end andre. Det har de siden mandag vist i Symfonien i Aalborg, hvor medlemmer er foreningen Musicaliber har opført en moderne version af musicalen Atlantis, som vises tre gange mere - i eftermiddag, i aften og i morgen eftermiddag. Musicaliber er en rugekasse for unge amatører, som i fritiden synger, danser, laver skuespil og spiller musik. Siden 1998 har foreningen blandt andet stået bag musicals som Hair og Dracula, og siden mandag har op mod 400 mennesker hver aften fået en stor oplevelse, når de har overværet Atlantis. Ronny Sterlø er i rollen som hærchefen Jabbadoor én af de bærende kræfter i forestillingen, og når han søndag har smidt sit Atlantis-kostume for sidste gang, begynder han samtidig rejsen mod nye mål i den krævende branche. For Ronny Sterlø lever for at spille teater, og selv om han kun er 24 år, er han ved at være en garvet musical- og teaterrotte. Han har spillet amatørteater, siden han var fem år, og til januar skal han til prøve på teaterskolen, hvor han håber at komme gennem nåleøjet. - Jeg fandt tidligt ud af, hvor fedt det er at stå på en scene. Det er en stor udfordring at prøve sig selv af, og som skuespiller får man lov til det hele. Man kan både spille rollen som et dumt svin og som en venlig sjæl og skeje totalt ud, siger Ronny Sterlø, som i den seneste uge har haft svært ved at få rollen som Jabbadoor ud af hovedet. Det skyldes især de krav, han stiller til sig selv under forestillingerne. - Det er ikke så meget bifaldet til sidst, jeg søger. Det er vigtigere at mærke publikums tilstedeværelse under selve forestillingen. Det giver et kick, når man kan se, at de er godt tilfredse, forklarer Ronny Sterlø, der på grund af sin store rolle i Atlantis bærer et stort ansvar for, at publikum går hjem med en følelse af, at de har fået noget for pengene. - Presset er en del af det kick, jeg får. Jeg skal bare levere varen hver aften, for jeg kan være i skyld i, at det hele falder sammen, siger Ronny Sterlø og tilføjer, at alle medvirkende bærer et stort ansvar, for står der bare én person i ensemblet og er uengageret, er det ham, publikum for øje på. Fællesskabet Det er ikke kun for at få opfyldt sine egne drømme om en karriere, at Ronny Sterlø hele tiden forsøger at komme i betragtning til gode roller. Samarbejdet med de andre medvirkende og det fællesskab, der opstår, betyder meget for ham, og han har fået mange gode venner - også i forbindelse med prøverne på Atlantis. - Vi har et fantastisk sammenhold, og det er på de færreste arbejdspladser, at du begynder din arbejdsdag med at få et kram af dine kolleger. I de fire måneder, vi har øvet på Atlantis, er vi kommet hele følelsesregistret igennem. Nogle af skuespillerne er flyttet fra deres kæreste og har boet hos hinanden eller venner, smiler Ronny Sterlø, der selv har boet to måneder på et stuegulv hos venner. Aldersgrænsen for at komme ind på teaterskolen er 30 år, og Ronny Sterlø er ikke i tvivl om, at han vil forfølge sin drøm, hvis han ikke bliver optaget første gang. En tilværelse med et fast og mere traditionelt job tiltaler ham ikke på nuværende tidpunkt. I perioder hænger økonomien ganske vist i laser, og rollerne udebliver, men det betyder mindre, for Ronny Sterlø er overbevist om, at han har valgt den rigtige vej. - Jeg har da somme tider tænkt på, at jeg skulle begynde på andre uddannelser og for eksempel læse spansk på universitetet eller til lærer, men når jeg nærmer mig en scene, er jeg ikke længere i tvivl. Det er det her, jeg vil, siger Ronny Sterlø, som allerede har snuset til det profesionnelle liv på teatret, fordi han var med på Gladsaxe Teaters landsdækkende turne med Cyrano og medvirkede i den opsætning af Chess, som Stig Rossen og Mikkel Rønnow stod bag. Han har sagt sit midlertidige job hos Bog & Ide på Nytorv op, for 1. marts begynder prøverne på Jesus Christ Superstar på Aalborg Teater, hvor Ronny Sterlø er én af de få medvirkende, der endnu ikke har en professionel baggrund. Der er prøver hver dag frem til premieren i maj, og så er det ikke ikke muligt at have en normal arbejdsdag ved siden af. Inden længe skal han også til audition i Fredericia, hvor musicalen Tommy skal opføres, og han er hele tiden på udkig efter nye muligheder for at få sit navn slået fast i den hårde branche, hvor der ikke er langt fra succes til fiasko. Derfor fokuserer Ronny Sterlø også mest på sin egen indsats og går ikke ned med flaget, hvis en anden løber med rollen. Samtidig er han bevidst om, at det drejer sig om at komme til at lære så mange betydningsfulde folk i branchen som muligt at kende. Ronny Sterlø har endnu ikke sat sig et klart mål for, hvor stor en stjerne han vil være og hvilke hovedroller, han vil ha". - I første omgang gælder det om at nå dertil, hvor folk ringer til mig og be"r mig udfylde roller, så jeg selv kan vælge mellem opgaverne. Jeg har lært gennem årene, at jeg ikke skal sætte for høje mål, så når jeg har nået ét delmål, går jeg efter et andet Jeg vil ikke sige, at jeg satser på at vinde en Oscar, for så risikerer jeg at dø som en gammel og bitter mand, fordi jeg ikke nåede mit mål. Men jeg vil gerne leve af min fritidsinteresse - det må være enhver mands drøm, siger stortalentet. Proppen Ronny Sterlø slår fast, at Musicaliber har stor betydning for talentfulde unge, der vil noget med deres kreative evner, og han har set nogle af de medvirkende i Atlantis udvikle sig kolossalt i de seneste år. - Der er virkelig mange talenter i Aalborg og omegn, og de brænder for det. Musicalibers musicals er så gode, at vi kan konkurrere med de professionelle teatre i Aalborg, og det vil da være fedt, hvis vi kan lægge Aalborg Teaters sale tomme de aftener, vi spiller. Der er virkelig kvalitet bag de ting, Musicaliber gør, og jeg har været med på store millionprojekter, som ikke er bedre end det, vi kan præstere i Musicaliber. Faktisk synes jeg, at vores Atlantis er bedre end Rossens og Rønnows Cyrano, siger Ronny Sterlø med overbevisning i stemmen, og det er ikke kun fordi, han er bestyrelsesmedlem i foreningen. Næste stop for Ronny Sterlø selv er altså Jesus Christ Superstar på Aalborg Teater. Derefter går jagten igen ind på nye og udfordrende roller i den danske teaterverden, men han har efterhånden lært at leve med usikkerheden - og det har hans familie også. - De kalder mig proppen, for jeg flyder altid oven på. De er holdt op med at være bekymrede, konstaterer han.