Hæsligheder lige i synet

Solvej K. Christiansen som den unge kvinde, der begår den fejl at tage med en fremmed mand hjem. Her er det forlængst holdt op med at være sjovt.

Solvej K. Christiansen som den unge kvinde, der begår den fejl at tage med en fremmed mand hjem. Her er det forlængst holdt op med at være sjovt.

Galleri - Tryk og se alle billederne.

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

TEATER Blondinen, brunetten, svinet & sengen Det starter sådan set meget uskyldigt. En far putter sin datter. Hun spørger ham, hvad "liderlighed" betyder. Han forklarer pædagogisk og voksenagtigt - som enhver ansvars- og omsorgsfuld far ville gøre. Men derfra udvikler historien sig i en rigtig træls retning. Incest og brutal voldtægt er temaet for Jydsk Turné Teaters forestilling, og det er ikke antydningens kunst, der dyrkes. Det hele serveres råt og brutalt - og tankevækkende. I en time trækkes vi igennem de sorteste og mest tabubelagte sider af den menneskelige natur, som vi ellers kun møder i mediernes retsreportager fra sager om samfundets skyggeside - fra Amagermanden til Serritslevsagen. To piger og en mand på scenen og en scenografi, der stort set består af en seng - ikke som symbol på hvile og tryghed men et sted, hvor der foregår grumme overgreb. Manden er "svinet", som både forgriber sig på sin 12-årige datter og på en ung og halvfuld pige på vej hjem fra byen. Den samme mand - eller arketypen på den afstumpede mandetype? Vi får det ikke rigtig at vide, men det er måske heller ikke så vigtigt. Det centrale er hans ynkelige forsøg på at forklare sig i tilbagevendende monologer. "Jeg elsker jo min datter" og "Jeg er en god far", siger han og ser ud til selv at tro på det. På et tidspunkt bedyrer han: "Det, man er i stand til at forestille sig, er man også i stand til at gøre i virkeligheden". Og så er det, man som far til en teenagedatter i tankerne hurtigt gennemgår, om der er nogen grund til at føle sig ramt. For hvor og hvornår overskrider en far grænsen mellem den naturlige kærlighed til sin datter og den overhovedet ikke naturlige kærlighed til hende som kvinde? Og den klassiske: Har en pige ret til at sige stop, når hun selv har spillet op til en mand? Svarene burde give sig selv. Alligevel siger statistikken, at cirka 10 procent af den danske befolkning har været udsat for incestlignende overgreb. Manuskriptet er ikke forestillingens stærke side. Det er lidt rodet og vil for meget i forhold til den time, stykket varer. Men udførelsen står stærkt. Dialoger og monologer er troværdige, sproget er mundret og præcist svarende til den 12-årige pige (Kathrine Høj Andersen), den unge kvinde (Solvej K. Christiansen) og den midaldrende mand (Victor Marcussen). De har turneret med stykket siden 9. november. Det mærker man, den sidder lige i skabet. Højdepunktet er en scene, hvor den misbrugte pige vågner af et frygteligt mareridt, faren kommer ind for at trøste hende, hun trækker sig væk i rædsel, han insisterer og trækker hende ind til sig, indtil hun udbryder: "Jeg elsker dig, far". Lige dér er det svært at blive i rollen som den nøgterne betragter. Lars Aare lars.aare@nordjyske.dk Blondinen, brunetten, svinet & sengen Gæstespil fra Jydsk Turné Teater Medvirkende: Solvej K. Christiansen, Kathrine Høj Andersen og Victor Marcussen Manuskript: Marijana Jankovic, Victor Marcussen og Kathrine Høj Andersen Scenografisk konsulent: Ken Denning Set på Himmerlands Teater tirsdag aften Vises på Himmerlands Teater til og med i aften samt på Vendsyssel Teater fredag aften

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.