Fødevarer

Hallo æblemand

Mette Korsgaard

Mette Korsgaard

Spis dig slank, tag trappen og luft din hund, selv om du ikke har en. Gode råd til, hvordan vi bliver meget sunde og slanke og gamle, remses op året rundt. Opremsningen intensiveres altid i begyndelsen af et nytår. Således også 2007, hvor vi igen kunne indlede året med at konstatere, at vi er tykke som aldrig før. Hånden på det hårdt belastede hjerte; ingen af os ønsker at være tykke. Hvorfor bliver vi så ved at servere dræbende KIMS for ungerne, sukkerfyldt Coca-Cola for teenagerne og hælde livsfarlig Knorrs Bearnaise over bøffen til sin elskede? Et godt gæt er nok, at reklamer ikke finansieres forgæves. Skrives ordet KIMS, ser de fleste glad mand med mørkt hår folde sig på den spanske kyst. Skrives CocaCola, vælder der film frem på den indre skærm altid afsluttet af et ultra nærbillede af cola, der hældes over isterninger. Og farlig Knorrs Bearnaise ved vi alle, at vi kun serverer for dem, som vi virkelig holder af. Tænk, hvis velmenende sundhedsmyndigheder havde ligeså mange penge til at markedsføre sprøde æbler, smagfulde gulerødder og søde vindruer, som Coca-Cola som har til at markedsføre farvet vand med koffein og sukker? Vi ville forvandles til en nation i en samlet størrelse 38. Hvad med æbleproducenterne selv? Har de ingen penge til markedsføring? I de gamle dage, da jeg selv var barn, hang der et skilt uden for grønthandleren på hjørnet af Hadsundvej og Charlottehøj: ”Et æble om dagen, holder lægen væk.” Jeg kan huske, at vi med rygsække på vej til skole talte om at det var en smart måde at blive ved med at være rask på. Frugt og grøntproducenter må gøre sig synlige. De producerer jo til vores overlevelse. Tænk bare på de smarte reklamer af vand. Umiddelbart en vanvittig tanke i et land, hvor vi bader i drikkevand og kan kun sammenlignes med klassikeren, at sælge sand i Sahara. Markedsføring har gjort hele forskellen. Vi betaler gerne 12 kroner for ½ liter vand i 8 øre dyr plasticflaske med skruelåg. Utallige undersøgelser har vist at vandet i hanerne er mindst lige så sundt om end ikke sundere, men oplysning er vi immune overfor, når det gælder livsstil. Der skal professionel markedsføring til, hvis kommende generationer skal blive slanke som vore forfædre var det.