Halvdyr

Nok har den firehjulstræk, men Ssangyong Kyron har det bedst på landevejen.

Nok har den firehjulstræk, men Ssangyong Kyron har det bedst på landevejen.

Ssangyong Kyron er vogn nummer to i rækken af firehjulstrækkere fra den koreanske producent. Den er en smule mindre end Rexton, men teknisk set er den magen til. Det vil sige med en lidt gammeldags transmission, hvor bilen normalt trækker på baghjulene. Kommer man i bekneb for trækkraft, kan der manuelt kobles firehjulstræk til. Er man for alvor i knibe, som på den glatte bakke i grusgraven ved Randers, har Kyron også et reduktionsgear, det vil sige, at bilen kan tøffe lige så stille og roligt op og ned af bakkerne. Men det dur ikke til brug på fast vej. Mere moderne konkurrenter som Toyota RAV4 kører med fast firehjulstræk enten konstant eller med automatisk tilkobling af for- eller baghjul alt efter underlag. Testbilen var med dieselmotor, der gør det udmærket, men aldrig rigtigt er lækker at arbejde med. På landevejen er vognen heller ikke den store oplevelse. På gule plader koster den lidt under 200.000 kroner plus moms og det er egentlig ikke særligt billigt.