Hammeren falder for flyselskaber

Trafikstyrelsen har indskærpet reglerne, men det svært at opnå sin ret, påpeger advokat

Flemming Junker,
Preben Bang Henriksen har fået et mere brugbart svar fra transportministeren end ventet.
EMNER 15. september 2011 11:30

Adskillige flyselskaber informerer - i bedste fald - kun deres passagerer om retten til kompensation, hvis flyet bliver aflyst. Men denne information skal passagererne også have, hvis flyet er mere end tre timer forsinket. Det har Trafikstyrelsen nu indskærpet over alle selskaber, der flyver til og fra Danmark, og det er sket, fordi advokat Preben Bang Henriksen, Aalborg, har henvendt sig til transportminister Hans Christian Schmidt (V). Samtidig har selskaberne fået klar besked om, at de i det hele taget skal informere passagererne i overensstemmelse med EU-forordningen om flypassagers rettigheder. Tilfreds med svar Det har knebet gevaldigt hidtil, hvorfor Preben Bang Henriksen er godt tilfreds med ministerens svar: - Meget tyder på, at hammeren nu falder over for flyselskaberne. Således er der også netop faldet en dom i Københavns Byret, som har dømt Easyjet til at betale knap 1900 kroner til fire passagerer, der på ruten Berlin-København blev forsinket med 20 timer. Preben Bang Henriksen tilføjer, at det af ministerens svar også fremgår, at EU-kommissionen nu har konkluderet, at der er behov for at få håndhævet flypassagerernes rettigheder, behov for at gøre det lettere at gøre rettighedernes gældende i praksis og i det hele taget behov for at skabe øget bevågenhed på disse rettigheder. - Umiddelbart tyder svaret på, at selv Trafikstyrelsen og EU-kommissionen nu er vågnet op, siger Preben Bang Henriksen. Flere end 100 henvendelser Han har selv for nylig vundet en retssag mod SAS vedrørende en forsinkelse, og efter afgørelsen har han modtaget flere end 100 henvendelser fra mennesker, som har konstateret hvor svært det er at hente de erstatninger hjem, som de er berettiget til. - Sagen er, at selv om flere afgørelser viser, at passagerer har ret til kompensation i tilfælde af længerevarende flyforsinkelser, har de reelt svært ved at få udbetalt denne kompensation, forklarer Preben Bang Henriksen. Måneders ventetid Han oplyser, at der dels er flere måneders ventetid på en afgørelse fra Trafikstyrelsen, som man i første omgang skal rette sin klage til, og dels at det alligevel kan være ganske besværligt at få selskaberne til at betale: - Man kan godt anlægge retssag mod et udenlandsk selskab i Danmark, men stævning og forkyndelse af sagen skal ske over for selskabets forretningsadresse. Imidlertid skjuler mange selskaber deres adresse, viser hverken telefonnummer eller mailadresse på deres hjemmeside, og svarer ikke på telefonopkald. Og hvad skal forbrugeren så gøre, spørger Preben Bang Henriksen, der håber, at myndighedernes øgede bevågenhed vil ændre tingenes tilstand til det bedre.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...