Han vil være den nye Heick

Han har prøvet det flere gange før - alligevel er nordjyske Simon Munk langt fra træt af grand prix. Faktisk kunne han godt tænke sig at blive sin tids Keld Heick

Det er første gang, Simon Munk og Lise Cabble har skrevet en grand prix-sang sammen - men hver for sig har de prøvet det flere gange før.Foto: Bjarne Bergius Hermansen/DR

Det er første gang, Simon Munk og Lise Cabble har skrevet en grand prix-sang sammen - men hver for sig har de prøvet det flere gange før.Foto: Bjarne Bergius Hermansen/DR

Der er grand prix-numre, og så er der rigtige numre. Sange, som lige så godt kan begå sig uden for popkonkurrencens pailletbesatte univers, og som kan spilles i radioen, uden at nogen med lettere hånlig stemmeføring vrænger melodi grand prix. I hvert fald hvis man spørger den aalborgensiske sangskriver og musikproducer Simon Munk. For tredje gang er det lykkedes ham at skrive sig frem til en plads i Dansk Melodi Grand Prix, og han kandiderer derfor gevaldigt til en titel som veteran i musikkonkurrencens sammenhænge. Men hvor det seneste bidrag "Drama Queen" fra 2007 bragede lige ind i det pailletbesatte univers, så hører årets sang "Come Come Run Away" til i en helt anden kategori. - Det er et nummer, som dels er catchy og dels er atypisk for grand prix’et. Et mere rocket nummer og et i mine øjne mere rigtigt nummer, siger han. Nyt makkerskab Sangen, som den nyskabte duo Kat og Silas skal synge, er blevet til i samar-bejde med Lise Cabble. Men hvor Simon Munk altså kan mønstre erfaring fra et par tidligere grand prix’et, så har den tidligere forsanger i Miss B. Haven hele ni grand prix-sange på sit cv. Og deres makkerskab er også i mere end en forstand skabt i grand prix-ånd. - Vi mødte hinanden i 2001, hvor Lise regnede med, at den sang, jeg havde med det år, ville vinde. Den gjorde den så langt fra, lyder det med et lille host, som indikerer, at det nok snarere er i den anden ende af tabellen, resultatet skal findes. - Så talte vi sammen igen i 2007, da jeg havde “Drama Queen” med, og så er det bare kommet derfra. Vi supplerer hinanden godt og har fælles præferencer, forklarer han. De seneste år har de lavet nogle sange sammen, som ikke er gået igennem, men i år lykkedes det altså igen. Og Simon Munk vil da heller ikke afvise, at han godt kan gå hen og blive fast inventar i melodi grand prix. - Spørger du om jeg bliver en ny Keld Heick, lyder det, før han afbryder sig selv med en glad latter: - Det korte svar er ja. Jeg synes grand prix’et er en fed mulighed for at få eksponeret noget, man har lavet. Og det undergår en enormt positiv udvikling, fordi der netop i højere grad er rigtige numre og nogle fede folk med. Samtidig ser showet bedre ud og er bedre produceret. Så hvis den udvikling fortsætter, så er jeg med. Men egentlig er det lidt farligt at sige den nye Keld Heick, er det ikke? Jeg mener, den mand har været med vildt mange gange, ler han. Efter en kort pause kommer han derfor frem til, at han måske hellere må sige den nye Lise Cabble. Sange til Østen Simon Munk er opvokset i Aalborg, men har de seneste år boet i København, hvor han også har taget sin kandidatgrad i medievidenskab og retorik. Når han ikke skriver sange eller arbejder på freelancebasis i sit produktionsselskab Infusion Media, har han et fuldtidsjob som kommunikationsmedarbejder ved Københavns Universitet. - Det med sangskriveriet svinger meget. Det er klart, at når sådan et grand prix bringer det op, så bruger jeg mere tid på det end ellers. Den mere tid er blandt andet gået til også at lave et par bidrag til det tyske grand prix. Bidrag, han endnu ikke aner, kommer nogen vegne, men som er blevet til på opfordring fra pladeselskabet Warner, som han har en kontrakt med. - Jeg har også fået afsat et par sange i Østen - en i Japan og en i Kina, og det kan også godt føre til noget stort, det ved man aldrig, siger han lidt tøvende. Der er derimod ingen vaklen, når det kommer til, hvordan den gode grand prix-sang er skruet sammen - i hvert fald ikke, hvis man ser på de overordnede linjer. For en god grand prix-sang skal set med Simon Munks øjne sidde lige i skabet første gang, man hører den. Den skal være så letgenkendelig, at når man har hørt den én gang, kan man den. Samtidig skal den give en eller anden følelsesmæssig reaktion hos den, der hører den - for eksempel en følelse af glæde, en gang-i-den-følelse eller en længsel. - Men når det så kommer til genrer eller stil, så kan man de jo være vidt forskellige - det er “Drama Queen” og “Come Come Run Away” gode eksempler på, siger han og spår i øvrigt årets bidrag gode chancer, netop fordi den ikke skriver sig ind i den klassiske grand prix-stil. - Jeg tror, det har en positiv effekt, at den er anderledes, for det giver den en lidt bredere appeal. Den er ikke så meget til grand prix-nichen, men er mere et nummer, som man potentielt kan høre på f.eks. P3. Det er også positivt for mig personligt, fordi jeg synes, det er et fedt nummer.