Fødevarer

Handler vi mon rigtigt?

Hver dag sine meningsmålinger, typisk om hvilke holdninger, danskerne har, og hvilke tanker vi i øvrigt går og gør os.

Desværre viser det sig gang på gang, at der i hvert fald i nogle situationer kan være pokker til forskel på, hvad vi fortæller, hvis vi bliver ringet op af endnu et analysesinstitut - og hvordan vi konkret agerer. Tidligere på måneden nåede Dansk Naturfredningsforening frem til den vist nok lidt forhastede konklusion, at ikke færre end to ud af tre danskere såmænd er parate til at ryste op med flere penge for fødevarerne, hvis det i sidste ende fører til en forbedring af naturen. For hvis det var så vel, ville salget af økologiske varer uden tvivl skyde i vejret, og bortset fra enkelte varegrupper - typisk mælk - står det sløjt til, vel nok først og fremmest for økologisk kød, som i pris langt overgår den ikke-økologisk frembragte. Uanset hvad vi øvrigt måtte have af rigtige holdninger og ædle motiver, for eksempel også om at købe danske produkter, frembragt og dyrket på disse kanter og dermed til økonomisk fordel for vore egne - så er der igen langt fra holdning til handling. For igen svarer ikke færre end tre ud af fire danskere, at de så langt foretrækker danske varer frem for udenlandske - men samtidig skal man ikke spørge mange forbrugere for at finde ud af, at prisen vejer væsentligt tungere end de fleste andre parametre, herunder fremstillingstedet. Det er naturligvis også grunden til, at vi godt - her et par årtier efter de første og mest storstilede "Køb dansk"-kampagner - kan blive ved med at blafre med de rød-hvide holdninger, men det varer kun lige, indtil de engelske havregryn, den tyske mælk, den spanske pasta og såmænd også den polsk parallelimporterede mærkevare-cola rammer bunden af indkøbsvognen. Hvis vi åbent og ærligt ønsker at støtte vore egne, er vi nødt til møjsommeligt vare for vare at afgøre, hvad der bør ryge i indkøbsvogn eller -kurv. Men den endelige afgørelse med hensyn til, hvad vi vælger og vælger fra, ligger hos os selv. Her er prisen det væsentlige parameter, derefter følger kvalitet og fremstillingssted.