Hansen har hang til skibsmodeller

Et langt arbejdsliv på værftet, søen og flådestationen hænger ved i hobby-værkstedet

FREDERIKSHAVN:Ve den, der braser ind i Torben A. Hansens kælderværksted, når klappen er lukket ned på det gamle messingskilt med "døren er åben". For her hersker den store lidenskab, byggeri af modelskibe, og tænk om modellerne kommer ud med de forkerte tegningsmål, fordi en eller anden finder det for godt at brase forstyrrende ind midt i de dybsindige udregninger. Værkstedet med dets værktøj, byggematerialer og utallige minder fra et langt arbejdsliv ligner et stort og syndigt kaos, men Torben Hansen bedyrer, at han lige nøjagtigt ved, hvor alting er, hvis andre bare holder fingrene væk, og at oprydningen er i fuld gang oven på det angreb, som en oversvømmelse i kælderen satte ind i sommers. Hvidbjørnen i haveri - Meget gik ved den lejlighed tabt, inklusive inspektionsskibet Hvidbjørnen, der direkte havarerede, begræder Torben Hansen. Spanterne til Hvidbjørnen var lagt, men klarede ikke den høje sø fra Knudensvejs overfyldte kloakker. De forvredne rester af Hvidbjørnen har siden været forvist til vaskekælderens mørke. Lige nu gælder det en tro kopi af Frederikshavns egen 114 år gamle fiskekvase W. Klitgaard. Som fransk kok og jungmand med fast bakstørn ind og ud af havnen og ret til at lave kaffe til skipperen gennem de seneste otte-ni år, kender Torben Hansen den gamle dame til fingerspidserne, men har skam også tegningssættet i orden. - Det var jeg så heldig pludselig at finde ombord en dag i foråret, så jeg tog en kopi, afslører Torben Hansen. Willemoes' tegninger Hvordan de originale tegninger til torpedobåden P 549 Willemoes også pludselig for nogle år siden, da Torben Hansen endnu var elektriker på flådestationen, havnede i hans hænder, så de kunne kopieres, hører derimod til nogle af kælderværkstedets højklassificerede hemmeligheder. Men tegningerne gjorde det muligt for Torben Hansen at genskabe flådeskibet i en tro kopi i måleforholdet 1:25, hvilket har givet modellen en længde på 1,82 meter. - Jeg skulle i det hele taget helt have holdt min mund, konstaterer Torben Hansen, der tidligere har bygget store modelfly og også i sin tid en optimistjolle i miniformat til sin lille søn. Hansen fortæller: - I en kaffepause på flådestationen sagde en kollega, at han godt kunne tænke sig at bygge sådan en torpedobåd i model. - Det er ikke så svært, bare man har de rigtige tegninger, klogede Hansen. - Men det skulle jeg aldrig have sagt, for nogle dage senere kom en tredje kollega og stak mig noget i hånden. Det var de komplette tegninger til Willemoes, og hvor han havde dem fra, ved jeg ikke. Og vidste jeg det, ville det aldrig komme ud af min mund. Bygge op og hugge ned Det sjove ved det hele, og triste også, er at Torben Hansen, da han arbejdede på værftet i Frederikshavn var med til i årene 1975-79 at bygge alle 10 torpedo-både af Willemoes-klassen, og han var også med til at skille dem ad igen, da de i år 2000 blev udfaset og hugget op. For i mellemtiden havde Torben Hansen skiftet arbejdsplads fra værft til langfart med handelsflåden i 17 år, arbejde for U.S. Force på Thule-basen og på byggeri af boreplatforme i Norge for at slutte af med 12 år på flådestationen. - Det gjorde ondt at være med til at skrotte de selvsamme skibe, som jeg i sin tid var med til at bygge, erkender han. I sin tid tog det tre år at bygge Willemoes-klassens 10 skibe på Frederikshavn Værft. Derimod tog det Hansen seks vintre i kælderen at bygge "den lille Willemoes", men så er den også en tro kopi ned til mindste detalje og med tre motorer som "Den store Willemoes" tre gasturbiner. Sejle kan modellen, hvilket er bevidst ved flere lejligheder, dels i flådestationens sonarbassin og i Kattegat lige nord for Sejlklubben. Tilmed løfter den akkurat som den store Willemoes gjorde, snuden ud af vandet, når motorerne får fuld fart frem. - En god målepind, der er målfast, er god at have, når tegningens mål skal divideres ned med 100 procents nøjagtighed, for ellers bliver det hele let skævt og forvredent, slår Torben Hansen fast om modelbyggerens sværre vilkår. En hård nød Et par gange under byggeriet var "den lille Willemoes" ved at ryge i brændeovnen. - Det spring, der er på forskibet, kunne jeg simpelthen ikke få til at passe. Det tog meget lang tid, inden jeg fandt fidusen, og fik det på plads, så spanterne af krydsfiner også der kunne beklædes med det 1,5 mm tykke bakitræ. Kanonen støbte Torben Hansen i glasfiber. I 1999 stod skibet færdigt og var med i "Model 2000" på Orlogsmuseet, hvortil Torben Hansen og en kollega i forbindelse med ophugningen af det originale skib blev sat til at skrælle hele broen og lave en model af bro og åben bro, og som stadig kan ses på Orlogsmuseet. Lille Willemoes stod udstillet på Orlogsmuseet frem til 2001, men overtog så en af de lange hylder i Hansens kælderværksted. Modellen kom atter på tale, da Torben Hansen ved sin pension i oktober 2003 var på afskedsvisit hos flådestationens daværende chef, kommandør Axel Fiedler. Da Søværnet ikke længere råder over skibet i skala 1:1, endte den snak med, at modellen igen steg op ad kælderen og har fået sin egen montre og faste udstillingsplads i flådestationens cafeteria. Absalon frister Et fremtidigt projekt, når W. Klitgaard er bygget færdigt og udstyret med fuld rigning, og måske en ny Hvidbjørnen i stedet for den havarerede , er selvfølgelig flådens nye stolthed, kommandostøtteskibet Absalon. - Alene i skala 1:100 vil modellen af Absalon blive 1,50 meter lang. Men der er så lige problemet med at få fingre i en kopi af de originale tegninger, påpeger Torben Hansen og funderer over, om heldet kan følge ham på det punkt endnu engang.