Haveservicefolk faldt i søvn i haven

Pensionist er utilfreds med kommunens havetilbud, der mangler opsyn, mener hun

GUG:Hækken er endnu ikke slået, og det er en måned siden, at kommunens haveservice var forbi for at slå græsset. 63-årige Eva Mathiasen fra Gug er en af de omkring 1400 haveejere, der får hjælp fra kommunens haveservice. I gårdagens udgave af NORDJYSKE Stiftstidende kunne man læse, at kommunens havetilbud ikke fungerer. Det er Eva Mathiasen enig i. Eva Mathiasen har været med i ordningen i tre år. De to første år er det gået udmærket, men sådan er det ikke længere. - I år er det godt nok dårligt, siger hun. Tidligere i år fik Eva Mathiasen et brev fra Aalborg Kommune, hvor der stod, at brugerne kunne forvente græsslåning hver 2.-3. uge samt, at hækken ville blive klippet en gang årligt. Før blev der slået græs næsten hver uge, påpeger hun. - Min græsplæne har aldrig set ud som nu. Hun ringede ind til haveservice for at høre, hvornår græsset ville blive slået. Her fik hun stillet modspørgsmålet, er græsset ikke holdt op med at gro. Og her kunne Eva Mathiasen kun svare, at i Gug gror græsset endnu. - En dag blev jeg så stiktosset, så gik jeg selv ud og slog græsset foran. Og det er ellers ikke noget, som Eva Mathiasen har fysik til længere. - Grunden til, at jeg har svært ved det, er knogleskørhed, derfor døjer jeg med det, siger hun, der dog selv klarer ukrudtet Alligevel mener Eva Mathiasen, at hun er ikke så dårlig stillet som andre, der ikke har familie i byen. Aalborg Kommune prioriterer pengene forkert, lyder meldingen fra Gug. - Jeg har ikke noget imod, at vi får et musikhus, men jeg synes ikke, vi har råd til det, fordi vi skærer ned på de svageste, siger Eva Mathiasen. Hun mener ikke, der er sammenhæng mellem, at kommunen vil have de ældre til at blive længst mulig i egen bolig, samtidig med der skæres ned på den kommunale haveservice. - Og når hjælpen til haven halter, så kan man være nødt til at tænke på noget andet, siger Eva Mathiasen. Mere opsyn Som nævnt i NORDJYSKE Stiftstidende i går, har nogle af folkene i haveservice, svært ved at finde pensionisternes adresse, men det har Eva Mathiasen ikke oplevet. Til gengæld har hun haft en anden oplevelse. - De kom for at slå græs, og da jeg kom ud med noget vand til dem, så sad de og sov, siger Eva Mathiasen. Hun understeger, at hun aldrig har haft ubehagelige oplevelser med folkene fra haveservice, men hun mener, at der skal ske noget. - Der skal være mere opsyn, som de formænd, der en gang imellem har været her, siger Eva Mathiasen. Hun har råd til selv at betale et hjemmeservicefirma for at udføre opgaven, men det er princippet i, at man ikke får den service, man betaler for. - Jeg kan jo sagtens sige, at jeg kan betale mere for det, for det kan jeg, men det er der altså andre, der ikke kan, siger Eva Mathiasen. NORDJYSKE Stiftstidende ville gerne have haft en kommentar fra de personer, der udfører kommunens haveservice, for at give dem en mulighed for at svare på den kritik, der har været fremsat. Men det vil lederen af kommunens haveservice, Agnete Aakjær, ikke tillade med den begrundelse, at hun er nødt til beskytte sine medarbejdere. Hun har ikke selv nogen kommentarer til sagen men henviser til den indstilling, der er lavet til socialudvalgsmødet. Læs mere side 3