EMNER

Havkat i Skagerak

Som en norsk elv i forårshumør sprøjter skummet meterhøjt i vejret, når hurtigfærgen Master Cat i et tempo som en tunet EU-knallert pløjer tværs over Skagerrak - fra Hanstholm til Kristiansand - i løbet af to timer. Hurtigruten mellem Hanstholm og Kristiansand fik sin debut sidste år, og efter at have ligget stille vinteren over speeder færgernes svar på en formel 1-racer nu atter hen over bølgerne mellem Nordjylland og det sydlige Norge. Overfarten drives af Master Ferries, som er færgefartens svar på luftfartens lavprisselskab Ryan Air. Og med priser, der absolut er konkurrencedygtige, har Master Ferries formået at markere sig som et kvalificeret alternativ til Color Line, som tidligere var enerådende med færgefart mellem Nordjylland og Kristiansand. Ifølge Master Ferries salgschef Thomas Baade transporterede Master Cat det første år - som altså reelt blot var et halvt år - cirka 250.000 passagerer tværs over Skagerrak. Og det er både han og Master Ferries ejere ganske fornøjede med. Master Ferries valgte Hanstholm Havn efter i flere omgange forgæves at have forsøgt at komme til at sejle fra Hirtshals Havn side om side med Color Lines færger. Bekymret før start Master Ferries var ellers på forhånd lidt bekymret for, om danskere, tyskere og hollændere kunne finde til Hanstholm, og om de norske turister ville sejle til det sted i Danmark, der ligger allerlængst væk fra København. Men bekymringen er blevet gjort til skamme. Både danskere og turister længere sydfra har fundet vejen til Hanstholm. Og selv om den forblæste havneby på Jyllands skulder ikke har ret meget andet end et beskedent indkøbscenter at byde de købelystne nordmænd på, er der en livlig trafik af nordmænd. De tager blot til Thisted, Aalborg og Nykøbing på indkøb. Andre vælger en tur til Faarup Sommerland eller Jesperhus Blomsterpark på Mors. - Passagerer, der vælger os, gør det helt klart på grund af prisen og hurtigheden, vurderer salgschef Thomas Baade. På enkelte afgange uden for højsæsonen er det muligt at få en bil med fem personer fra Hanstholm til Kristiansand for 69 kroner. Enkeltbilletter til 9 kr. Den slags slagtilbud findes ikke i andre selskaber, der krydser farvandet mellem Danmark og Norge. Enkeltbilletter uden bil sælges for helt ned til ni kroner. I højsæsonen - juli og august - er det noget dyrere. I den periode varierer billetprisen for biler med op til fem personer fra 399 kroner til 1099 kroner - hver vej. Turen er 100 kroner dyrere, hvis billetten bestilles over telefonen og ikke via internettet. Allerede efter det første år havde Master Ferries planer om at udskifte Master Cat med en større hurtigfærge på ruten. Men den plan gik i vasken. - Vi havde faktisk solgt Master Cat og købt en anden hurtigfærge i stedet. Men køberne af Master Cat løb fra handelen, og vi ønskede ikke at stå med to færger. Så købet af den nye færge gik også tilbage, forklarer Thomas Baade. Den mislykkede handel er absolut ikke ensbetydende med, at Master Ferries har opgivet planerne om en ny færge. Tværtimod er selskabet på jagt både efter en afløser for Master Cat og en traditionel færge, der sejler året rundt. - Vi har flere emner i kikkerten. Måske bliver det en færge, der er så stor, at den ikke kan være i Hanstholm Havn. Så må vi jo endnu en gang forsøge, om vi kan komme til at sejle fra Hirtshals.