Havne kæmper om Color Line

Frederikshavn og Hirtshals på tæerne for at sikre sig anløbet af Color Festival

FREDERIKSHAVN/HIRTSHALS:Color Lines overvejelser om at flytte Color Festivals anløb fra Hirtshals til Frederikshavn, for i Hirtshals at give plads til den nye og endnu større færge Prinsesse Ragnhild, har fået begge havne til at stå på hovedet for at tiltrække den store Oslo-færge. Lige nu tegner det til, at Hirtshals Havn løber af med sejren, fordi havnen har vist sig parat til at investere et anseeligt antal millioner kroner i en udvidelse af et af de øvrige færgelejer, som Color Line disponerer over i Hirtshals. Som forholdene er nu, er kun Color Festivals færgeleje stort nok til også at modtage den endnu større Prinsesse Ragnhild. Det ville medføre ændringer af de to skibes fartplaner for at få dem til at gå op i en højere enhed, og liggetiden i havn er i forvejen kun nogle få timer. I Frederikshavn råder Color Line over et færgeleje til Larvik-færgen Peter Wessel, men her har havnen kunnet tilbyde eksisterende anløbsmuligheder til begge færger samtidig. Foretrækker Hirtshals Direktør i Color Line, Jacob Jensen siger, at det har været ønskeligt for rederiet at holde begge de to store færger i Hirtshals, og at det tegner til at blive resultatet. - Lige nu arbejdes der med Hirtshals Havns teknikere intenst på projektet for en udvidelse af et af vores øvrige færgelejer. Vi mangler de sidste tegninger, men dem har vi formentligt om et par dage, siger Jacob Jensen. Hirtshals Havn betaler Han siger samtidig, at som udgangspunkt er det Hirtshals Havn, der skal bekoste udvidelsen af færgelejet, og at det forventet kan være klar til marts-april. Direktør i Hirtshals Havn, Jens Kirketerp Jensen, vil ikke kommentere en investering i ombygning af et færgeleje, men siger: - Festival hører til i Hirtshals, og det bliver der i øjeblikket arbejdet hårdt på at fastholde. Før der ligger en klar aftale på bordet, ønsker jeg ikke at udtale mig om sagen, siger Jens Kirketerp Jensen. Direktør i Frederikshavn Havn, Preben Reinholt, beklager dybt, at Color Festival med dens årlige 700.000 passagerer og store mængder gods synes tabt for havnen i denne omgang. - Vi har været ude med et godt tilbud. Infrastruktur- og logistikmæssigt har vi mere at byde på end Hirtshals. Vores takststruktur er også mere attraktiv end i Hirtshals, og besejlingsmæssigt er Frederikshavn Havn mere bekvem i alt slags vejr, siger Preben Reinholt. Bedre handelsby - Samtidig har undersøgelser jo vist, at nordmændene hellere vil handle i Frederikshavn, med de store fortrin som handelsby, vi har. - I Hirtshals går kun 20 pct. af Color Line's passagerer i land, mens færgerne er i havn, mens tallet er 80 pct. i Frederikshavn, og det kan man jo så gætte på hvorfor, siger Preben Reinholt. Han påpeger, at netop det faktum kunne medvirke til at øge Color Lines volumen af rejsende, og dermed mere end opveje den øgede handel rederiet måtte have ombord under liggetiden i Hirtshals. - Men der er ingen surhed over, at løbet synes kørt for os. Vi glæder os over den aktivitet Color Line i øvrigt tilfører havnen, understreger Preben Reinholt.