Helårsdæk går også an

Gider man ikke at skifte dæk to gange om året? Eller kan man ikke nå at slide både et vinter- og et sæt sommerdæk op, før de revner af ælde? Så er en oplagt løsning at køre på helårsdæk. Da KørGodt i november lavede bremseprøver med sommer- og vinterdæk på våd vej, havde vi også helårsdækket Goodyear Vector 5 med i testen. Det bremsede lige så godt som gennemsnittet. I sne og på is er helårsdækket heller ikke af vejen, har udenlandske dæktests vist: Det sætter i gang og bremser lige så effektivt som de fleste vinterdæk. Af samme grund anbefaler leasingfirmaet Nordania konsekvent sine kunder at køre på helårsdæk. Det betaler sig i længden, fordi de sparer udgiften til det evindelige dækskifteri, har Nordania regnet ud. Foreløbig er udbuddet af helårsdæk herhjemme begrænset. Vi kender kun til fire typer: Goodyear Vector Vredestein Quatrac Dunlop SP All Season Toyo Vario. Alle er lidt dyrere end gennemsnittet af sommerdæk i samme størrelse - de koster typisk det samme som et godt vinterdæk. Som de rigtige vinterdæk er helårsdækkene mærket med koden M+S (Mudder+Sne). Hold øje med det, hvis en forhandler fremtryller et ukendt dæk og påstår, at det kan bruges hele året. Vi har før skrevet om banditter, der har sendt sagesløse bilister ud i vintervejret på for eksempel Michelin-sommerdæk med den besked, at de "sådan set er helårsdæk". wm