Lokalpolitik

Hele Nordjylland skal markedsføres under ét

Hidtil har indsatsen være for lille og for spredt

AALBORG:Midt i oktober holder det nordjyske vækstforum møde, og så vil det vise sig, om medlemmerne tror på den plan for udvikling af regionens turisme, som en række turistvirksomheder står bag. Med opbakning fra både lokale nordjyske destinationer og VisitDenmark har erhvervsfolkene søgt vækstforummet om 35 millioner kroner, og man tager gerne imod pengene allerede ved årsskiftet: - Vi skal have kickstartet udviklingen, og det gælder om at komme i gang hurtigst muligt, så den velkendte sommerhusvision om en fordobling af turismen i landsdelen kan blive opfyldt, siger en af initiativtagerne til arbejdsgruppen, direktør Søren Kragelund fra Fårup Sommerland. Store midler kræves Hidtil har markedsføringen af Nordjylland i høj grad været lokalt forankret, men det er efterhånden bredt accepteret, at det ikke nytter at markedsføre eksempelvis Aalborg, Limfjordsegnene, Vendsyssel eller andre områder for sig selv. Især uden for landets grænser skal der så store midler til for at slå igennem, at mindre områder ikke magter opgaven. Derfor er det erhvervsfolkenes hensigt at markedsføre den nordjyske region under ét: - Der skal ske en overordnet branding af hele det Dejlige Nordjylland, som vi indtil videre kalder projektet. Det skal ske uden at tage hensyn til alle de lokale interesser, for ellers kan vi ikke skabe det image, som er nødvendigt for at trække turister til landsdelen, forklarer Søren Kragelund. Tre ben i brandingen Brandingen skal have tre ben, idet børnefamilier, de modne par samt erhvervsturismen er de områder, der først og fremmest skal satses på. Denne del af markedsføringen vil man putte 15 millioner kroner i, hvorefter der skal afsættes 12 millioner kroner til det, man kalder produktmarkedsføring: - Under en fælles overskift skal det her være muligt for turistaktører at markedsføre sig selv med krone-til-krone-tilskud. På den måde sikrer vi, at det er en markedsføring, de går ind for, fordi de ellers ikke ville bruge pengene på det, oplyser Søren Kragelund. Midt-Nord Turisme Arbejdsgruppen forestiller sig, at det praktiske arbejde skal overlades til Midt-Nord Turisme: - Her har vi jo en glimrende organisation, som allerede kører og som ellers ikke har nogen fremtid efter 1. januar 2007, når strukturreformen træder i kraft. Til den tid kan vi lave en ny ejerstruktur (i dag drives selskabet af Viborg og Nordjyllands amter i fællesskab, red.) og simpelthen lade firmaet køre videre, forklarer Søren Kragelund. Han og de øvrige initiativtagere tror, at deres plan er måden at skabe udvikling og i den sidste ende arbejdspladser på: - Hidtil har indsatsen været for lille og for spredt, men det vil vi lave om på, siger han.