Her er årets nye familiebiler

Hele året lander en lang række nye biler i firma- og den store familieklasse, som giver flere valgmuligheder end nogensinde

8
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Galleri - Tryk og se alle billederne.

BILER:Mange nyheder på alle hylder. Sådan ser udsigterne ud for køberne af firma- eller familiebiler i den lidt større klasse.

Faktisk har udvalget aldrig været større, og der er nogle klare potentielle favoritter, som stikker ud, vurderer de branchefolk, vi har talt med.

Sikre vindere er nyklassikere som VW Passat og Ford Mondeo, som blev lanceret i fjor, men først nu ruller ud i større stil med en række modeller til en beskatningsmæssig værdi mellem 300.000-400.000 kr., mens de mere bedagede modeller er presset.

- Passat og Mondeo rykker nu, mens en model som Opel Insignia kan få det svært, hvis ikke den sættes ned i pris, vurderer Thomas Ruff, Car Remarketing Manager hos LeasePlan Danmark.

Også den nye Skoda Superb, Renault Espace, Ford S-Max, VW Touran, Renault Scenic/Grand Scenic, Renault Laguna, Audi A4, Jaguar XE og XF byder sig til i løbet af året, mens bl.a. Mazda 6 har fået et facelift, og BMW 3-serie står for en tilsvarende opfrisker. Toyota Avensis har fået en så grundig overhaling, at fabrikken kalder den for en ny model.

Vigtigt med rigtig pris-start

Superb, Espace og S-Max er lige om hjørnet og her er Superb en bil, der kan gå begge veje, vurderer Thomas Ruff.

- Den er rummelig men ligger i en prisklasse, hvor folk ser på andre værdier og andre mærker. Derfor er det meget vigtigt, at den er rigtig prissat fra starten, hvis den skal blive til noget. Det var tilfældet med Octavia, hvor importøren ramte rigtigt og ikke prissatte den for højt ved lanceringen, så den er blevet en succes, siger Thomas Ruff.

Hos Nordania Leasing vurderer seniorsalgschef Kasper Andersen også, at Passat og Mondeo vil dominere i år, men at fortsat flere vil kigge mod premium mærkerne.

Han ser perspektiver i bl.a. Skoda Superb:

- Den ser ud til at blive en super bil. Mondeo og Passat er steget og hvis folk er blevet vænnet til at give lidt mere, og de har pengene, vil de også betale for at få en Superb, mener han.

Thomas Ruff fra Leaseplan ser også den nye S-Max med plads til syv som en kommende populær bil:

- Bilen har den rigtige størrelse til syv voksne personer. En VW Touran og en Ford C-Max er for små, mens VW Sharan og Ford Galaxy opleves som meget store, siger Thomas Ruff, som understreger, at Ford er kendt for at komme med meget konkurrencedygtige priser, hvilket er alfa omega i klassen.

Følelserne tæller med

- Udstyr og priser er adgangen til kunderne, konstaterer han. Det er dog ikke nok i alle tilfælde. Det er biler som Hyundai i40 og Peugeot 508, der ikke sælger så godt, klare eksempler på. Til gengæld har premium modeller som BMW 3-serie, Mercedes C-klasse og Audi A4 de sidste par år vundet terræn og ligger støt i toppen.

Følelserne tæller nemlig meget i valg af firmabil.

Men andre går nu også den anden vej, konstaterer Thomas Ruff.

- Nogle har måske altid drømt om en Mercedes C-klasse, men så opdaget, at bagsædepladsen var for lille. Så de går tilbage til klassiske større modeller som Mondeo eller Passat, siger han. Den nye Mercedes C-klasse er dog større på bagsædet, men er stadig mindre end den større traditionelle firmabilskaliber.

Leasingselskaberne oplever i stigende grad, at bilkøberne er mindre mærkeloyale og i stedet vælger den bil, som passer til deres behov. Og mener, at den udvikling fortsætter i år.

Hanekampe

Der er dog stadig stor rift om premium mærkerne, der i øjeblikket er i hanekamp om markedsandele, og dermed også konkurrerer mere end nogensinde med de mere klassiske firmabiler.

Samtidig købes premium bilerne mere med fornemmelse for oplevelse og udstråling, hvor man som kunde så måske giver afkald på noget udstyr - og altså plads. De helt nye mikrobiler, som er billige i drift og indkøb, har også noget at skulle have sagt:

- Hvor mange måske tidligere havde en brugt VW Golf som bil nummer to, har de skiftet denne ud med en ny mikrobil, der er meget billig i drift og kan så ofre lidt mere på firmabilen, forklarer Kasper Andersen fra Nordania Leasing.

Rummelig Renault

Nogle har dog et klart behov for pladsen og kan ikke gå på kompromis. Det finder man bl.a. masser af i den nye Renault Espace, Nordjyske Biler netop har været i Frankrig for at prøvekøre.

Den kan være en outsider, som måske ville kunne friste nogle købere. Thomas Ruff peger på, at Espace dog stadig er en forholdsvis stor bil med en noget begrænset køberskare.

Umiddelbart ser priserne fornuftige ud. En Espace med fem sæder og 130 hk dieselmotor starter ved en beskatningsværdi på 378.000 kr.

Vores oplevelse i Frankrig med den 130 hk viste dog, at det er et absolut minimum i motorkraft til en så stor bil.

Man skal op i en diesel med 160 hk. Her følger der altid automatgear med, og så starter den beskatningsmæssige værdi ved mere bekostelige 499.000 kr.

Kasper Andersen fra Nordania Leasing mener, at netop Espace kan tiltrække kunder, som måske vil prøve noget andet end S-Max. Han ser også perspektiver i de nye Renault Scenic og Kadjar, hvor den sidste er søstermodel til den populære Nissan Qashqai.

Ny BMW på vej

Netop behovet for plads til familien eller måske en moutainbike, stiller nye krav til firmabilerne.

Det giver grobund for nye varianter som den sportslige BMW 2-serie Gran Tourer.

Den lander herhjemme til juni. Importøren har endnu ikke priserne på plads, men de bliver ikke meget dyrere end de 363.000 kr., som er beskatningsgrundlaget for den mindre 218d-serie Active Tourer med en 150 hk dieselmotor.

- Det er et nyt område for os, så det var med spænding, at vi lancerede 2-serie Active Tourer. Men vi har forventning til modellerne, for vi kan se, at det er en klasse, som vokser, siger Mette Lolholm, der er pressechef hos BMW-importøren.

Det er dog ikke kun paletten af karosserityper, som bredes ud i disse år. Mange vil i stigende grad selv sætter deres præg med individuelt udstyr på bilerne, pointerer Kasper Andersen fra Nordania Leasing.

- Folk vil højere grad skræddersy deres biler, altså sætte deres eget præg på dem, siger han.

Det betyder dog også, at leveringstiderne stiger. Mens mange modeller før nærmest kunne fås fra dag til dag, kan der der nu godt være flere måneders leveringstid.

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.


Forsiden