Her er det danske logo til EM i 2020

Cirkelbroen i hovedstaden, der er tegnet af Olafur Eliasson, bliver det ene af 13 loger for fodbold-EM

EURO 2020-event i Den Sorte Diamant. I 2020 skal DBU og København være vært for tre puljekampe og en ottendedelsfinale i EM i fodbold. Tirsdag blev det officielle UEFA-logo for EM i fodbold lanceret. Foto: Per Kjærbye/Scanpix)
Sport 1. november 2016 12:49 - Opdateret 1. november 2016 12:50

KØBENHAVN: Cirkelbroen i København vil pryde det danske logo, når der om fire år skal afholdes EM i fodbold.

Tirsdag blev den lille inderhavnsbro, der er tegnet af den dansk-islandske kunstner Olafur Eliasson, præsenteret ved et arrangement i det kongelige bibliotek Den Sorte Diamant.

Fire EM-kampe skal spilles i Parken i 2020 ved slutrunden, der er spredt ud over 13 europæiske værtsbyer.

Broer som logoer

Temaet for byernes logoer er broer, og Københavns overborgmester, Frank Jensen (S), er godt tilfreds med valget af Cirkelbroen.

- Ligesom Den Lille Havfrue er et internationalt brand for København, så håber og tror jeg på, at Cirkelbroen kan blive et moderne udtryk for byen, siger Frank Jensen.

- Jeg er glad for valget af Cirkelbroen, som vi åbnede sidste år, og som er tegnet af en af nutidens mest internationalt anerkendte kunstnere.

Til mange lande

Overborgmesteren er godt tilfreds med, at Det Europæiske Fodboldforbund, Uefa, har spredt EM-turneringen ud til mange lande. Det skyldes, at slutrunden har 60 års jubilæum.

- Vi får tre gruppekampe og en ottendedelsfinale, og vi havde jo nok aldrig fået et EM til Danmark uden det særlige koncept, siger Frank Jensen.

De fire kampe er sandsynligvis også en god forretning for hovedstaden.

100 millioner kroner

- Nogle mener, at det giver indtægter på 100 millioner kroner til byen, men der er også omkostninger forbundet med det.

- Vi skal give DBU (Dansk Boldspil-Union, red.) et tilskud på 7,8 millioner kroner, og så skal vi gøre rent de steder, hvor fansene opholder sig.

- Men hvis vi får 100 millioner kroner ind, så er det en god investering, siger Frank Jensen.

Byen i fokus

Derudover vil København blive brandet i det meste af verden.

- De aftener, hvor der spilles i København, vil byen være i fokus.

- Folk vil følge med og se billeder af Parken, byen og fankulturen. I min egen familie er det sådan, at vi følger kampene, men vi følger også med i kulturen, siger han.

/ritzau/

chat_bubble Kommentarer keyboard_arrow_down

Log ind for at kommentere.
Henter artikler...
Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...