Film

Herlig klosterfilm

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Vig er hovedpersonen i ¿The Monastery¿. Hudløst ærligt svarer han på alle spørgsmål, og langsomt afdækker han et menneske og en præst, der er dybt socialt handicappet i sin forståelse af sine medmenneskers gøren og laden.

FILM ¿The Monastery¿ # # # # # ¤ ¿The Monastery¿ er en forunderlig film om en forunderlig mand. Gennem syv år har instruktøren Pernille Rose Grønkjær fulgt teologen Jørgen Laursen Vig. Hele sit liv har han drømt om at lave et kloster på sit gamle slot, Hesbjerg på Fyn. Nu er han blevet 82, så nu skal det snart være. Han tilbyder derfor den russiske ortodokse kirke, at de må lave et kloster på hans slot. Kirken sender to nonner og en novice til Danmark for bese godset. Og det fører Vig - som den gamle mand kaldes - sammen med nonnen Søster Amvrosija. Man kan vist godt kalde det et sammenstød. Vig er heller ikke et almindeligt menneske. Han var præst i en menneskealder. Og ungkarl. Det der med kvinder har aldrig fungeret for ham. Selv hans mor kunne han ikke elske. Hendes næse var helt forkert, forklarer han. - Jeg har et eller andet med næser, siger han undskyldende, og fortsætter: - Og også noget med ører. Kun en gang er han blevet kysset. Det var, da han rejste hjemmefra. Mor gav ham et afskedskys. Det var lidt kluntet, fortæller han. Derfor kyssede han aldrig mere. Kun én person har han elsket: sin far. Sex har han også helt klare holdninger til. Ikke at han har prøvet det, men han ved, at når folk har haft sex i nogle uger, så bliver det uinteressant, og folk søger nye græsgange. Derfor er sex noget værre noget, fordi det fører til troløshed. Jo, Vig er en mand med mange holdninger. Også - ja måske især - til ting han intet aner om. Men nu vil Vig altså have et kloster. Komplet med præst, nonner og pilgrimme. Og han stiller sit slot til rådighed. Slot?!? Vi andre vil nok kalde det en slotsruin. Fyret er færdig. Taget er tæret. Væggene er våde. ALT er galt. Og så sidder man lidt og tænker, om Vig i virkeligheden ikke er mest interesseret i at få nonner på slottet, for at få gratis arbejdskraft. Faktisk koketterer han en del med tanken. Søster Amvrosija mener, at hvis slottet skal blive til et kloster, så skal Vig testamentere det til kirken. Det er han ikke videre indstillet på. Og dermed bliver konflikten mellem de to skærpet yderligere. ¿The Monastery¿ er en fantastisk film, fordi den giver et fantastisk og tindrende ærligt portræt af den oldgamle særling. Han svarer ærligt på alle de pågående spørgsmål, han stilles. Også så ærligt, at man forundres, for på mange måder viser han, hvor socialt og menneskeligt handicappet han er. Hvordan han - trods et livslangt virke som præst - i grunden intet aner om mennesker generelt og om kvinder i særdeleshed. Og man kan undre sig over, hvorfor han så netop vil lave et nonnekloster på sit slot. Netop i portrættet i den gamle galning opstår filmens helt store skønhed. Man sidder og klukgriner af galningen, mens han fortæller om sit mærkværdige syn på tilværelsen. At Pernille Rose Grønkjær har brugt så lang tid på optagelserne betyder også, og at hun har kunnet stille det samme spørgsmål masser af gange. Det har hun så brugt til at krydsklippe svarene: Når Vig svarer på et spørgsmål, klippes der til en hel anden scene, hvor han fortsætter besvarelsen. Det virker altså virkeligt fedt. ¿The Monastery¿ er en dokumentarfilm, men af den slags, hvor man føler sig bedre underholdt end af en mangen en rigtig spillefilm. Max Melgaard max.melgaard@nordjyske.dk @Brød.9.note: { ¿The Monastery¿. Instr: Pernille Rose Grønkjær. 1 time og 25 minutter. Tilladt for alle. Danmarkspremiere.