Hidtil hurtigste gade-Alfa

GTV og Spider i opdaterede versioner - bl. a. med ny 240 hestes V6'er

Biler 20. april 2003 08:00

Her er en nyhed, der rykker i alle inkarnerede Alfa-fans: Alfa GTV og Alfa Spider nu i opdateret udgave - lanceret med bilfabrikkens egne ord: " Fængende design, forfinet teknologi og et rigtigt sportsligt hjerte". Og det sidste er ikke til at tage fejl af. De sportslige biler leveres med to nye motorer, hvoraf den ene faktisk gør GTV'en til den hurtigste gade-Alfa nogensinde. Pininfarinas Centro Stile har stået for de nye stærke linier i fronthjelmen og har blandet fornyende træk med elementer fra fortiden. Indendøre er der også nyt at finde, både hvad ergonomien og stilen angår. H-punktet, førerens siddeplads i forhold til jorden, er blevet sænket med en bedre kørestilling til følge, og instrumenternes nye røde belysning skulle gøre aflæsningen nemmere - samt "stå godt" til instrumentpanelets ny, sorte farve. 255 km/t Alfa-hjertet - motoren - er ikke mindst i GTV'en og Spider'en et kapitel for sig. Den ene af de to maskin-nyheder er en 3.2 liters V6'er med 24 ventiler. Den yder yder 240 hk ved 6200 omdr. og har et drejningsmoment på 289 Nm ved 4800 omdr. I GTV-udgaven rækker det til en tophastighed på 255 km/t, hvilket er det højeste nogensinde for en Alfa gadebil. Den anden motornyhed er 2.0 JTS med 165 hk (121 kW). Det er den første benzinmotor med direkte indsprøjtning med en specifik ydelse på over 82 hk/l og et drejningsmoment på over 100 Nm/l. Den tredje motor, de opdaterede Alfa'er, fås med, er den velkendte 2.0 T. Spark, som dog ikke bliver markedsført i Danmark. Trimmet undervogn De nye Alfa GTV og Alfa Spider har de samme køreegenskaber og komfort som deres forgængere, takket være det forreste ophæng af typen McPherson med uafhængige hjul og det bageste med multilink løsning, som bl.a. sikrer præcision og hurtige reaktioner i sving. Bilerne er udstyret med nye krængnings-stabilisatorer til topmodellen 3.2 V6 24V samt en ny opsætning af støddæmperne, og de koniske fjedre er med til at sikre en endnu mere præcis styring og begrænse støjniveauet. Undervognens opsætning underbygges med et komplet ABS system med EBD og ASR, begge standard i 3.2 V6 24v og JTS udgaven. Begge biler vil være til salg i Danmark fra juni måned, men importøren har dog valgt at vente med pris-afsløringen.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...