Hinsides godt og ondt?

Bogen er stueren, så lang tid den står med ryggen ud mod dagligstuen. illustration fra bogen

Bogen er stueren, så lang tid den står med ryggen ud mod dagligstuen. illustration fra bogen

BØGER Marquis de Sade: ¿Lyst og forbrydelse¿ # # # ¤ ¤ ¤ Dette udvalg af de Sade¿s skriverier er foretaget udmærket af Kim Witthoff og udsendt med fine illustrationer (pornografi ville vi kalde det i dag) på Tiderne Skifter. Oversættelserne er der ikke noget at sige til, udvalget er repræsentativt og bogen er stueren, så lang tid den står med ryggen ud mod dagligstuen. Desværre er så mange slåfejl o.l. gået gennem korrekturen, at jeg ikke kan lade være med at blive en smule irriteret. De Sade krydser to populære genrer indenfor 1700-tallets franske litteratur: filosofien og den pornografiske novelle. Og det kan være meget interessant. Men når man én gang har været gennem libertinerens våde drøm, kan man ikke lade være med at synes, at det hele måske nok er en smule ensformigt; sodomi, sadisme, mord, kropsvæsker og incest er nu engang kun så chokerende i et litterært værk - og hvad er der så tilbage? De filosofiske smuler, men også de går lidt i tomgang efter et stykke tid. Det mest interessante spørgsmål, der dukker op i forbindelse med de Sades værker, synes jeg, er hvordan de Sade er blevet comme il faut, ja faktisk stor litteratur, når nu pornografien ikke er det. Den er lummer, mens man godt kan tage de Sade med i bussen eller på café med vennerne. Det er den inkonsekvens, vi kalder god smag. De Sade befinder sig hinsides godt og ondt (men nærmere som Dostojevskijs nihilister), hvor kroppen er blevet et instrument til opnåelse ikke af nydelse, men intensitet; hans angreb på moralen og samfundet er sønderrivende - eller også er det bare en pervers stodders fantasier. Det må være op til den enkelte selv at bedømme. Jeg kan konkludere, at uanset hvor nyt et indslag de Sade udgør i litteraturhistorien, og uanset hvor værdsat han er, så er der kun en mat afglans af gentagelse tilbage, når man har været igennem ham en gang. Skal man hinsides godt og ondt, så finder jeg det bedre at gå til Nietzsche, hvor man ikke bare møder større filosofisk dybde, men han udtrykker samtidig så meget mere indblik i moralen og ikke mindst en mangegange større humor. Christian Stokbro Karlsen kultur@nordjyske.dk [ Marquis de Sade ¿Lyst og forbrydelse¿ 288 sider, 299 kr. Tiderne Skifter