Mejerier

Hirtshals Andelsmejeri er tvunget til at følge Arla

Det lokale mejeri håber på højere priser i detailhandlen

Hirts­hals An­dels­me­je­ri er nødt til at føl­ge Arla og hæve mælkeafregningsprisen til de­res an­dels­ha­ve­re. - Vi har reelt set ikke no­get valg, si­ger di­rek­tør for Hirts­hals An­dels­me­je­ri, Sø­ren Hansen. ar­kiv­fo­to: Ben­te Po­der

Hirts­hals An­dels­me­je­ri er nødt til at føl­ge Arla og hæve mælkeafregningsprisen til de­res an­dels­ha­ve­re. - Vi har reelt set ikke no­get valg, si­ger di­rek­tør for Hirts­hals An­dels­me­je­ri, Sø­ren Hansen. ar­kiv­fo­to: Ben­te Po­der

HIRTSHALS:Mejerigiganten Arla sætter sine konkurrenter på hjemmemarkedet under pres ved at hæve afregningsprisen på mælk med 25 øre til deres andelshavere. - Det er åbenlyst for en-hver, at Arla gør det for at overbevise de landmænd, som tidligere på året var ved at forsvinde fra Arla, og for at presse de mindre mejerier på hjemmemarkedet, siger direktøren for Hirtshals Andelsmejeri, Søren Hansen. Det lokale mejeri vil drøfte situationen på et ekstraordinært bestyrelsesmøde i dag, men for direktør Søren Hansen er der kun ét svar på udmeldingen fra Arla. - Vi har reelt set ikke noget valg, for ellers risikerer vi at stå uden mælk, og uden mælk ingen mejeri, og uden mejeri ingen produkter, siger Søren Hansen. Dyrere hos købmanden Arla har hævet prisen med 78,6 øre siden juli i år, og andelshaverne får nu 288,9 øre pr. kg. leveret mælk, og Hirtshals Andelsmejeri er nødt til at følge trop. Søren Hansen har det fint med, at landmændene får mere for deres mælk, for de har også haft stigende udgifter til foder. Han håber bare, at de højere råvarepriser vil slå igennem ude hos både købmænd og forbrugere. Det store problem for Hirtshals Andelsmejeri er, at det lokale mejeri modsat Arla ikke kan høste gevinsten af de stærkt stigende priser på verdensmarkedet. - Vi har et hjemmemarked, men lige nu kunne jeg godt tænke mig et eksportmarked, siger Søren Hansen. Friskere fyr Det bliver i det hele taget en travl weekend, for Hirtshals Andelsmejeri tager sit nybyggede tapperi i brug i dag. Samtidig er mejeriets logo, Hirtshals Fyr, blevet frisket op, og det vil i løbet af de næste par uger optræde på alle produkter fra Hirtshals Andelsmejeri. Endelig har samarbejdet med Borup Mejeri på Sjælland nu resulteret i en fælles markedsføring. Mælkeprodukterne fra de to lokale mejerier bliver fremover lanceret som varer fra de små mejerier.