Hirtshals får færge til Færøerne

Smyril Line vil fra 2. oktober bruge Hirtshals Havn som fast dansk ankomsthavn

Poul Christoffersen
Fra 2. oktober sejler Norröna mellem Hirtshals og Færøerne.
Havne 2. september 2010 06:00

HIRTSHALS: Der er glæde i Hirtshals Havn over, at Smyril Line har valgt havnen som fast dansk ankomsthavn for rederiets færgerute fra Færøerne. Allerede 2. oktober vil færgen Norröna for første gang sejle fra Torshavn til Hirtshals. - Det ser spændende ud og peger fremad, at endnu et færgeselskab har valgt at sejle fra Hirtshals. Og det er med en vis ydmyghed, at vi tager imod Smyril Line, siger havnedirektør Jens Kirketerp Jensen. Smyril Line har i over 20 år sejlet mellem Færøerne og Hanstholm Havn i sommermånederne, mens Esbjerg hidtil har været dansk anløbshavn, når Norrönas vinterplan trådte i kraft. Ved overgang til den nye vintersejlplan fra 2. oktober vil Norröna sejle til Hirtshals året rundt. Vinterplanen indeholder en ugentlig sejlads mellem Hirtshals og Torshavn, mens der om sommeren er to sejladser om ugen. Rederiets direktør Rúni Vang Poulsen begrunder flytningen med, at sejladsen afkortes med tre timer om vinteren, og at der er gode trafikforbindelser fra Hirtshals. Både sydpå og mod Norge med Color Line og Fjord Line. Samarbejde med Fjord Line I Hirtshals Havn vil færgen lægge til ved Nordsøterminalen, hvor Smyril Line har lavet en aftale med Fjord Line om at benytte sidstnævntes terminalfaciliteter. Norröna kan tage knap 1500 passagerer og 800 biler. Ekstra investering På havneområdet er der lige plads til den ekstra godshåndtering, som færgens ankomst vil medføre. - Men det betyder, at vi skal til at fremrykke nogle investeringer og inddrage lidt af spulefeltet, så stykgods kan omlades mere hensigtsmæssigt, oplyser havnedirektøren. Godshåndteringen vil fortsat blive varetaget af Smyril Blue Water, som i starten vil udnytte eksisterende pakhusfaciliteter på havnen. Port til Nordatlanten For havnedirektør Jens Kirketerp Jensen er Smyril Lines beslutning også en dokumentation af Hirtshals’ centrale rolle som drejeskive for ro/ro trafikken i Nordeuropa. Norröna har plads til 130 trailere om bord, og færgen sejler om sommeren også til Seydisfjordur på Island. - Det nye samarbejde betyder, at Hirtshals Havn bliver endnu mere attraktiv for andre ro/ro rederier, der ønsker at udnytte de muligheder, som havnen har med hensyn til transport af gods, mener han.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...