Danmark

Historier om penge kan skade gidsler

Prisen for at få løsladt gidsler kan stige, når det kommer frem, at rederiet har flere penge, end det er kendt

Historier om penge kan skade gidsler

Hvis et rederi med gidsler hos somaliske pirater slører sin finansielle stilling, og det så alligevel kommer frem, at der er penge nok, skader det direkte forhandlingerne med piraterne om at få gidslerne hjem.

Det siger administrerende direktør i sikkerhedsrådgivningsfirmaet Risk Intelligence, Hans Tino Hansen.

- Vi har set klokkeklare eksempler på, at prisen er steget dagen efter, der har været informationer fremme om, at rederiets og ejernes økonomiske formåen er større, end der tidligere har været givet udtryk for.

- Piraterne er ret dygtige til at bruge det i forhandlingerne, siger Hans Tino Hansen til Ritzau.

Ekstra Bladet skriver tirsdag, at rederiet Shipcrafts hovedaktionær, den svenske forretningsmand John Arne Larsen, svømmer i penge med dyre, eksklusive ejendomme i blandt andet Sverige og Marokko.

- Prisen kan stige med flere millioner dollar. Alt andet lige vil det forlænge processen med at få gidslerne hjem. Der ryger måske en måned eller to mere på forhandlingerne. Stiger prisen, vil det tage tid at forhandle den ned igen, siger Hans Tino Hansen.

Shipcraft meldte ud i oktober sidste år, at gidselsagen vil kunne få rederiet til at dreje nøglen om.

Rederiets seks søfolk har tirsdag været gidsler i et år og fem måneder. De blev kidnappet fra fragtskibet Leopard af somaliske pirater, der angreb i Det Arabiske Hav.

Under normale omstændigheder er det uhørt, at bede aktionærerne om at skyde penge ind i et selskab, hvis de skal gå ned i kriminelles lomme. Det siger senioranalytiker i Sydbank, Jacob Pedersen.

- Aktionærerne vil skyde penge i noget, der skaber værdi. Alene det, at skulle have gidsler fri, er et ekstremt nobelt formål, men stadigvæk på kanten af, hvad man kan tillade at bede sine ejere om at være med til, siger Jacob Pedersen.

Men når det gælder mindre selskaber med et fåtal af aktionærer - som i Shipcraft A/S - stiller sagen sig anderledes.

- Der er det nok mere en helt anden forpligtelse aktionærerne har. Der er det ikke unormalt at spørge aktionærerne, om man kan få støtte til at polstre sig lidt ekstra eller, hvis der er investeringer, man gerne vil foretage, siger Jacob Pedersen.

/ritzau/