Historisk Jeep

Med en kølergrill, der leder tankerne hen på 2. verdenskrigs Willys Jeep, skiller bilen sig befriende ud fra mængden af livsstils-firehjulstrækkere

Mens en Mercedes M-klasse indikerer et solidt overskud på bankbogen, og Kia Sorento nærmest råber, se hvor meget livsstil jeg har fået for pengene, signalerer Jeep Cherokee det historiske slægtskab med de amerikanske Jeeps under 2. verdenskrig. Biler, der blev synlige symboler på amerikansk overlegenhed og sejrsvilje. At ejeren med denne bil dermed skiller sig ud fra mængden, dokumenterede vores test. Mange sendte nysgerrige blikke efter bilen i bytrafikken, og på parkeringspladsen var der flere, der lige skulle hen og kigge ind af ruderne. Men design gør det ikke alene, og skåret ind til benet er bilen mere design og symbolik end egentlig kvalitet. Faktisk kan man købe både bedre og billigere firehjulstrækkere end Jeep Cherokee, der på hvide plader koster den nette sum af 629.000 kroner. Plads til fem På hvide plader er der plads til fem i bilen. Ingen af dem kan dog føle, at de sidder i en balsal. Trods bilens 4,5 meters længde er der kun begrænset plads både foran og bagi. Selv med normal benlængde kan det som bagsæde-passager være svært at finde plads til knæene, og foran støtter sæderne ikke godt nok. Specielt længden på sædehynden irriterer. Instrumentbordet er i forhold til tidligere tiders Jeep blevet saneret, og den mangfoldighed af kontakter, man ofte finder i amerikanske biler, er væk. Tilbage er et nemt og overskueligt panel, hvor de resterende knapper sidder, som de skal. Bagageplads er der nok af, men jeg blev aldrig helt vild med måden at komme ind til det bagerste rum på. Med en knap åbnes først bagruden som svinger op som en horisontal saloondør. Derefter trykker man på en knap og bagklappen med det påmonterede baghul svinger ud. Har man været en tur i skoven på en mudret efterårsdag og skal til bagagerummet, bliver det ikke uden beskidte fingre. Tørstig motor Motoren i bilen er den 2,8 liters dieselmotor med 150 hk og et moment på 360 Nm ved 1800 omdrejning pr. minut. Ikke hverken dårligere eller bedre end tilsvarende motorer, men som enhver amerikaner, så er bilen storforbruger af brændstof. Under 10 km/l ved blandet kørsel er tørstigt af en dieselmotor at være. Og så er støjen fra den en konstant belastning. Automatgearet i bilen er typisk amerikansk, og det kan man lide eller lade være. Personligt synes jeg, at det dovne lidt bløde gearskift er behageligt. Med hensyn til køreegenskaberne er den nyeste version Cherokee bedre end forgængeren. Styretøjet er relativt stramt og præcist, men som det er tilfældet med så mange firehjulstrækkere er snævre veje ikke bilens livret. Den høje vægt og de store terrændæk gør en undvigemanøvre til lidt af en neglebidende affære uden, der af den grund dog er grund til bekymring. Til gengæld er en tur i terrænet en fornøjelse og her kan man læne sig tilbage og være sikker på at bilen ikke lader dig i stikken. Hvis, som Schweppes-reklamen hævder, at "Image is Nothing", så er der objektivt set ingen grund til at købe en Jeep Cherokee. Der er andre og bedre firehjulstrækkere på markedet, men hvis image alligevel spiller en rolle, så får man det for alle pengene i Jeep Cherokee.