Hjælp biblioteket med at rette fejl

Lånerne opfordres til at luge ud i plader og film, der ikke virker

Udlånschef Kirsten Boelt beroligerne lånerne. De hænger ikke på ansvaret, selv om de kommer og fortæller, at et spil eller en plade ikke virker. Foto: Daniel Mikkelsen

Udlånschef Kirsten Boelt beroligerne lånerne. De hænger ikke på ansvaret, selv om de kommer og fortæller, at et spil eller en plade ikke virker. Foto: Daniel Mikkelsen

AALBORG:Plader der hakker, og computerspil der fryser fast. Af og til er der en nitte i stakken af materialer, som man slæber med hjem fra bibliotekerne i Aalborg. Og det er irriterende - både for kunderne og for biblioteket. - Spil og film er dyre at anskaffe. Vi betaler en noget højere pris end private, fordi det skal bruges af mange. Så vi vil meget gerne have besked, hvis materialer ikke virker af den ene eller anden grund. Så kan vi enten få det kasseret eller sendt til reparation, siger publikumschef Kirsten Boelt fra Det Nordjyske Landsbibliotek. Slibning hjælper Biblioteket forsøger så vidt muligt at reparere de ting, der er gået i udu. For eksempel har biblioteket ofte held med at få slebet de små runde musik- og filmskiver blanke igen. Men en del materialer er så medtaget, at der ikke er noget at stille op. Hvis en cd ikke rokker sig ud af stedet, kan det måske hænge sammen med, at der sidder en halv leverpostejmad på skiven. En nænsom rengøring kan være nok til at fjerne problemet. Men i øvrigt behøver man ikke at frygte noget, hvis man går til bibliotekspersonalet ved skranken og fortæller, at en plade ikke dur. - Hvis pladen bliver afleveret i to stykker er det klart, at man har et problem. Men man får ikke bare en regning, hvis man kommer og siger, at den har ridser, siger Kirsten Boelt. Læsning med æselører I bøgernes verden er det nemmere at leve med små skavanker. Et kryds ved et afsnit eller lidt æselører i hjørnerne ødelægger ikke umiddelbart læsbarheden. Men med mange nye digitale medier på hylderne, er biblioteket blevet meget mere afhængig af lånernes respons, fordi man ikke på samme måde kan se uden på kassetten, om der er fejl. - For os handler det også om image. Vi vil gerne holde en høj standard, og det som lånerne får med hjem, skal helst gerne virke, siger Kirsten Boelt. Pas bedre på Fra kontoret, hvor alle de fejlmeldte plader og spil samles, lyder meldingen dog, at lånerne også gerne må passe lidt bedre på, hvordan de behandlerne materialerne. Det er ikke ualmindeligt, at en hel ny plade har flere ridser allerede efter de tre første udlån. Eller at den bliver indleveret helst klisteret ind i cola.

Forsiden