Hjemme

7
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Det gamle køkken havde brune låger, brun bordplade og brune fliser. Alt er blevet malet hvidt, og fronten på én skuffe og én låge er blevet tapetseret. Forklæder, viskestykker og duge med skæve og sjove mønstre liver op og fylder rummet med en munter og uhøjtidelig energi.

Når damebladene og boligmagasinerne lokker med artikler som “skab rum i entreen”, “løs dit opbevaringsproblem” eller “skønne gør-det-selv tips til havestuen” er det som regel en professionel boligstylist, der står bag historien. En af dem er tekstildesigner og boligstylist Iben Windsmose. I en ny inspirerende boligbog “Rum der rykker - ideer og inspiration til din bolig” giver hun - sammen med fire andre dygtige kolleger - sine bedste ideer til indretning af hjemmets fem vigtigste rum: Køkken, stue, soveværelse , badeværelse og børneværelse. De fleste af ideerne stammer fra stylisternes egne hjem, og det er der en god forklaring på. - Sandheden er, at det slider ret hårdt på et hjem, når man bruger det som fotostudie, fortæller Iben Windsmose. - For det meste er man nødt til for eksempel at skrue ting op på væggene eller flytte rundt på det hele, for at få et billede til at fungere optimalt. Så der er altid skrammer og skruehuller, som skal ordnes, når man er færdig med en opgave. Det kan man altså ikke rigtig byde andre mennesker. Derfor bliver de fleste opstillinger lavet enten i studie eller hjemme hos mig selv. Stemning - Det er naturligvis meget individuelt, hvordan vi arbejder, fortæller Iben Windsmose om processen. - Som regel har jeg fået et bestemt tema at arbejde ud fra, og ved også hvor mange sider, jeg har til rådighed. Selv starter jeg altid med at lede efter en bestemt stemning. Inspiration kan komme fra gadebilledet, en film, et udenlandsk blad, en musikvideo eller noget, som jeg måske har oplevet for mange år siden på en rejse eller i min barndom. Når stemningen er på plads, tegner jeg det første layout til serien - en slags storyboard. Og ud fra det begynder jeg at lede efter ting, som jeg kan bruge til at bygge mine scener op. Iben er afsted flere gange om året til messer og ved, hvad de forskellige leverandører har af nyheder længe før tingene kommer i butikkerne. Alle småtingene kører hun rundt og samler ind på cykel, eller finder og bestiller over nettet, og de store ting får hun leveret eller henter i bil. - På selve fotodagen starter fotografen og jeg med at diskutere mine skitser og opstillinger én efter én. Det er meget et teamwork, og nogle gange har fotografen en anden - måske bedre - idé, som vi så arbejder videre med. Til sidst, når serien er i kassen, skal alt lånt regi returneres. Og derefter skal stylisten i gang med at skrive. Dels en tekst, som understøtter seriens overordende tema, og dels alt det faktuelle - priser, forhandlere osv. - Der er meget at holde styr på, og efter en fotodag prøver jeg altid at lægge en fridag dagen efter, siger Iben. - Det er nødvendigt for at klare hjernen og samle ny energi og inspiration til det næste. Ibens eget univers Ibens eget hjem er i konstant bevægelse, og hun rykker rundt på møblerne og maler dem i nye farver flere gange om året. Både fordi hun kan lide og fordi det er en del af hendes professionelle virke. De fleste af de ting, hun omgiver sig med, har en historie, der udspringer af gode oplevelser med rejser, film, og rare mennesker. Dermed bliver tingene samtidig små fortællinger og stemningsbilleder. Mange af de fine feminint malede møbler er fundet i genbrugsbiksen og på loppemarkeder - især er Iben fascineret af udlandets store markeder for eksempel. i Paris og Amsterdam. Fælles for alle møblerne er, at det har været ting, som trængte til en kreativ og personlig hånd. - Jeg elsker den udfordring, der ligger i at få et præsentabelt møbel ud af for eksempel en udtjent kommode og “skræddersy” den i en grad, så den måske helt ændrer funktion, forklarer hun. - Det gode ved loppestilen er også , at den er billig. Hvis du køber en sofa til mange tusinde kroner, er du næsten forpligtet til at have den i mange år. Billige fund giver frihed til at skifte hyppigere ud. En god tommelfingerregel, som Iben altid selv bruger når hun indretter, er at male væge og gulve hvide, for hvis kulissen er hvid, kan man tillade sig flere farvemæssige og dekorative udskejelser på møbelsiden. - Det gør også, at jeg ikke er nervøs ved at blande interiør fra meget forskellige tidsaldre, forklarer hun. - På en eller anden måde er der alligevel altid en rød tråd i de ting, man vælger ud, og derfor opstår der naturligt en smagsmæssig sammenhæng i de måske umiddelbart meget forskellige ting.