Hjerte kan godt rime fedt på smerte

jazz Thullas Organiske Orkester En lille kvinde med et kæmpe rødt hår. Og en kælende stemme, der på en gang truer med at sprække, men samtidig holdes sammen af basens mørke toner. Det kan ikke gå helt galt. Og slet ikke, når denne spinkle stemme bakkes op af en flok erfarne musikere. Thulla hedder sangerinden, hvis stemmepragt emmer af tysk kabaret, men også vækker tanker i retning af Portisheads Benth Gibbons. Og på Huset tog hun og bandet publikum med gennem egne numre og fortolkninger fra jazzens store sangbog. Bedst slap hun omkring sine egne numre. Særligt sangen til veninden Louise. Veninden har - med sangerindens egne ord - det med at kaste rundt med mænd! En nok så brutal historie, der ikke desto mindre sat i musik fremstod som en smuk ballade. "Sweet Louis" blev fremført som duet mellem bassisten Hugo Rasmussens stoisk tilbagelænede akkompagnement og Thullas skrøbelige stemme. I skæringspunktet mellem pop og jazz stod Thulla sig godt og beviste, at hjerte godt kan rime på smerte på en fed måde. Men som de gode jazz-håndværkere bandet også er, var der også plads til interessante fortolkninger af gamle standards. En cubansk inspireret Summertime fra Gerswins store katalog var blandt de mere vellykkede. - Er du der Ben? Lød det drillende fra bassisten Hugo Rasmussen til pianisten Ben Besiakov. Og ja han var der. Med soloer, der gav musikken vise-karakter og med sejt svingende toner, hvis navn er jazz. Og under det hele svingede trommeslager Frands Rifbjerg stikkerne på kompetent vis. Og han spillede samtidigt herligt op til pianistens soloer - eksempelvis med skift til march i ellers særdeles anderledes rytmisk arrangerede numre. Men der var også numre, hvor det ikke lykkedes at få musikken ud over rampen. Hvor Thullas stemme næsten blev for anmassende og musikernes upåklagelige spil ikke virkede helhjertet nok. Noget skyldes måske lyden og lokalets beskaffenhed. For lyden kunne havde været bedre. Husets lille kompakte rum med institutionslamper og musikerne placeret direkte på gulvet, er givetvis heller ikke det bedste udgangspunkt for et orkester, der skal "opfører et stykke". Men ansvaret ligger i sidste ende hos bandet, der selv må gøre sit til at nå ud til publikum. Et publikum der ellers var medlevende og tydeligvis havde truffet et bevidst valg. Mens mange andre lunede sig ved tv-skærmens Melodi Grand Prix, havde et halvt hundrede mennesker besluttet sig for Thullas bud på et musikalsk potpourri. Og de fik trods alt valuta for pengene. Med et repertoire der også rummede originale fortolkninger af The Beatles" Elenore Rigby og Kurt Weills Alabama Song. Jeppe Krogagerjeppe.krogager@nordjyske.dk Thullas Organiske Orkester Huset i Aalborg, lørdag aften Arrangør: Jazzselskabet Nordjylland og Huset.