Hjørring Ny 10. tænker indhold før skema

Det kan virke usikkert, at der ikke er et fast skema - men lærere og elever ser det som en fordel

HJØRRING:10. klasse har blandt mange ry for at være et år, hvor eleverne ikke laver så meget. Hjørring Ny 10. er ingen undtagelse, fortæller viceinspektør Christina Birch Mogensen. - Vi har også hørt om, at man ikke skulle lave noget hernede. Men det passer simpelt hen ikke. Vores undervisning er bare struktureret på en anden måde, siger Christina Birch Megensen, der på et åbent hus arrangement i sidste uge netop fik mange spørgmsål omkring strukturen. Der er ikke noget traditionelt skoleskema, og det kan godt virke noget flydende på nogen. - Vi tænker indhold før struktur. Vi har ikke dansk fra otte til ti mandag morgen, men vi begynder med indholdet, og så skærer vi strukturen tilefter det, forklarer Christina Birch Mogensen. Det betyder, at elevernes ugeplan er meget forskellig fra uge ti uge, og nogle gange kan de have fri klokken 12 en fredag, andre gange klokken 15. Skolen arbejder meget på tværs af fag og i projekter, og det er forskellige projekter fra år til år afhængigt af eleverne. - Det kan godt hos nogle forældre så tvivl om, om eleverne lærer nok, og der r også nogle ting, der kræver en forklaring, for det er en ny måde at gå i skole på, som man skal vænne sig til, siger Christina Birch Mogensen. Skoleleder Anni Stilling pointerer, at der godt kan være et højt fagligt niveau i projektundervisning. - Vi har for eksempel lige haft et projekt, hvor piger og drenge var hver for sig, og her arbejdede vi med psykologi på et højt niveau. Eleverne afleverer ligeså mange opgaver som andre, og de klarer sig godt til afgangsprøven. Hjørring Ny 10. er meget stabil i popularitet - det første år var der et boom i elever på grund af nyhedens interesse, men de seneste tre år har elevtallet ligget på 32 pct. af årgangen, svarende til 100-125 elever.