Lokalpolitik

Hobro sælges i forårsoffensiv

Kommune og erhvervsråd i intensiv markedsføring af titlen "Årets vækstkommune"

HOBRO:Erhvervsrådet har sat en vældig forårsoffensiv ind. Man prøver at trænge ind i hjerterne på mennesker og virksomhedsfolk i Nordjylland, Viborg og Århus Amter. PR-gruppen under erhvervsrådet griber chancen, efter at Hobro Kommune i februar blev kåret som årets Vækstkommune af revisionsfirmaet Deloitte. - Kåringen var som en gave sendt fra himlen, erkender vicekommunaldirektør Jørgen Basballe, der er med i PR-gruppen. Allerede i påsken var Hobro på banen med tv-reklamer om væksttitlen i både TV Nord og TV Østjylland. Aktionen følges op med en farverig tryksag, der sendes til knap 20.000 virksomheder og kontorer i Nordjylland, Viborg og Århus Amter. Hæftet har titlen "Hobro, Årets vækstkommune". - Målet er at få flere virksomheder til at etablerere sig i Hobro, og målet er han få flere mennesker til at bosætte sig i kommunen, slår Jørgen Basballe fast. Det sidste går allerede godt. I årets første måneder har Hobro Kommune adskillige byggegrunde i primært Hegedalsparken. Synlig For tre år siden dannede erhversrådet og Hobro Kommune PR-gruppen. Målet er at gøre Hobro kendt uden for kommunegrænsen. - Vi har altid vist, at vi har et godt "produkt". Vi var bare ikke synlige nok, og det arbejder PR-gruppen på, siger Jørgen Basballe. Her kan vækstkommune-titlen bruges: - Den fortæller, at vi har et levende erhvervsliv. At Hobro er en levende organisme med positive tendenser, der kan supplere alle vore øvrige aktiver som central beliggenhed og smuk natur, siger Jørgen Basballe. I den 12 sider kulørte tryksag, som viftes for næsen af en snes tusinde virksomheder og kontorer, slår borgmester Jørgen Pontoppidan et slag for kommunens "hurtige sagsbehandling og en grundlæggende erhvervsvenlig indstilling". Geografien tæt på motorvejen med både Aalborg, Viborg, Randers og Århus inden for rækkevidde på godt og vel en halv time fremhæves også. Hobro får titlen et kulturelt centrum, og Himmerlands Egnsteater, Fyrkatspillet og Filmteatret drevet af frivillige nævnes. Pasningsgaranti for børnene, fjorden, naturen, uddannelsesinstitutionerne og 300 foreninger bliver der også skrevet om. Vækst undersøges Hvert år analyserer revisionsfirmaet Deloitte væksten i erhvervslivet i kommunerne. I fjor var Hobro nummer 54 ud af de 271 kommuner. I år blev kommunen nummer et og den eneste nordjyske i top 20. Antallet af vækstvirksomhede afgør placeringen. Disse firmaer er kendetegnet ved blandt andet at have øget sin omsætning med mindst 15 procent. Trækhestene foran Hobros vækst er blandt andre Spacecom på Skivevej og Sintex på Jyllandsvej. Hobro Erhvervsråd er netop begyndt en rundspørge hos kommunens virksomheder for at få et billede af, om væksten fortsætter. Erhvervsrådet spørger om behovet for nyansættelser de kommende 12 måneder.