Trafikulykker

Høj pris for dårlig opførsel

Alle med et dagligt, aktivt forhold til trafik - ikke bare teoretiske eksperter, men også chauffører og pendlere - siger det samme: At trafikken i Danmark er blevet væsentligt hårdere og mere rå inden for den seneste halve snes år. Af stadig flere bliver den daglige tur rundt i landet, fra by til by eller gennem byen åbenlyst brugt til at læsse personlige frustrationer af på andre trafikanter. For sjældent har danske trafikanter være mere rethaveriske og givet mindre plads og luft til andre - og sjældent er der vist blevet luftet så mange eder og forbandelser og strittende fingre og i det hele taget vist så megen dårlig opførsel. Der bliver blinket og dyttet og kørt ind foran andre, for "her kommer jeg". Alle barnagtighederne var lige til at grine ad - hvis de ikke et meget langt stykke ad vejen har et dystert resultat, nemlig at dødstallet som følge af trafikulykker er væsentligt højere end i nabolandene. Derfor er det nu også helt op til os selv, om vi i det hele taget selv ønsker at få sat antallet af døde og kvæstede i trafikken ned. Alle midlerne kender vi jo i forvejen: At lade være med at køre i spirituspåvirket tilstand, at overholde hastighedsgrænserne, at huske at spænde sikkerhedsselen og at lade være med at lade sig distrahere ved for eksempel at rode i handskerummet, kigge på by- eller landkort eller tale i mobiltelefon. Og ikke mindst "at være agtpågivende". Et udtryk, der også gælder uden for teoribøgerne og de første famlende køretimer. Side om side med alle disse kendte - men ofte glemte - råd og regler er der grund til at bakke den nyeste, langsigtede påvirkningskampagne fra Rådet For Større Færdselssikkerhed op. Umiddelbart kan det godt virke gammeldags at hale frontkvinden inden for takt og tone, Emma Gad, frem endnu engang. Men erfaringerne fra især et utal af tv-reklamer for dagligdags produkter taler deres tydelige sprog: At man kan komme langt ved at spille på en let tone og en underfundig form for humor. Hvis man med en generelt positiv, optimistisk tone i kampagnen kan få vendt de ikke bare højst kedelige, men faktisk temmeligt ubehagelige tal og tendenser - så er meget vundet.