EMNER

Høj søgang i havnebassin blev kostbar

Color Line dømt til at betale 624.000 kr., fordi rederiets færge sejlede for hurtigt og beskadigede konkurrents lastramper.

Bergensfjords rampe og en rampe på land blev beskadiget i december 2009, da en Superspeed færge sejlede for hurtigt ind i havnebassinet, og skabte for høj søgang. Det skal Color Line betale erstatning for. Arkivfoto: Kurt Bering

Bergensfjords rampe og en rampe på land blev beskadiget i december 2009, da en Superspeed færge sejlede for hurtigt ind i havnebassinet, og skabte for høj søgang. Det skal Color Line betale erstatning for. Arkivfoto: Kurt Bering

Det kom til at koste Color Line over 600.000 kroner, at kaptajnen på en SuperSpeed færge sejlede for hurtigt ind i Hirtshals Havn 5. december 2009. For Fjord Lines cruiserfærge BergensFjord lå allerede fortøjret ved kaj, og bølgegangen i havnebassinet blev så kraftig, at cruiserfærgen fik beskadiget en rampe ligesom en rampe på land fik skader. Dom i Oslo Nu har Oslo Tingrett ifølge den norske avis Fedrelandsvennen afsagt en dom, der slår fast, at Color Line både skal betale udgifter på 286.000 kroner til at udbedre skaderne og desuden skal betale 338.000 kroner i sagsomkostninger. Dermed får Fjord Line ret i sin påstand om, at SuperSpeed sejlede for hurtigt. Som bevis herfor havde Bergensfjord en registrering fra et automatisk identifikationssystem, der viste, at SuperSpeed holdt en fart på 11,4 knob 250 meter fra kajpladsen. Ifølge en rapport fra Bergensfjords danske kaptajn, indrømmede kaptajnen på SuperSpeed umiddelbart efter hændelsen, at farten havde været for høj, og at han godt vidste, det var for dumt at sejle så hurtigt. Efterfølgende krævede Bergensfjord erstatning for skaderne, men Color Line nægtede med henvisning til, at Bergensfjord var for dårligt fortøjret, og derfor selv måtte tage ansvaret. Og tilføjede, at det var nødvendigt for SuperSpeed at holde en fart på 8-10 knob, og nogle gange mere. Dommen fra Oslo Tingrett slår fast, at der ikke var specielle omstændigheder, som betød, at SuperSpeed skulle holde så høj fart i havnebassinet, og at kaptajnen burde have skønnet, at den var for høj. Uagtsom handling Derfor har han ifølge dommeren i tingretten handlet uagtsomt, og det fandtes bevist, at det var bølgerne, der opstod på grund af farten og den følgende fartreduktion, der påførte skaderne på de to ramper. - Vi har aldrig før eller siden oplevet noget lignende, og det er også derfor, vi vinder sagen. Det er klart, at når sådan en svend, der skubber 25.000 kubikmeter vand foran sig, kommer ind i bassinet med for høj fart, så sker der noget, siger Fjord Lines danske direktør Gert Balling.