EMNER

Høj udsalgsfeber virkelighed: Vi tror, vi går glip af noget, hvis vi ikke shopper med - og pengene bliver uvirkelige

København: - De er festlige uden at være for vilde, men man lægger helt sikkert mærke til dem. Ovenstående kunne også være sagt om en person. Men udsagnet handler om et par guldsko, som den ene skribent bag denne artikel netop har købt - på udsalg. Begge skribenter lider af alvorlig udsalgsfeber. Og vi er ikke alene. Danskerne køber hvert år ind for 45 milliarder kroner i detailhandlen. Rigtig mange af dem bliver lagt i sommerudsalget lige nu. Selvfølgelig er der penge at spare, men når det overhovedet kan betale sig for butikkerne at sætte deres varer ned med både 50 og 70 procent, skyldes det især to psykologiske faktorer. Det forklarer forsker i købemani ved Copenhagen Business School Ole Bjerg. Han drager en parallel til psykologien på aktiemarkedet. - Folk tænker: Hvis jeg ikke er med på bølgen eller har de her aktier, bliver jeg måske hægtet af. Og det samme sker ved udsalget. Man kan være bange for, at andre hopper på, og man selv går glip af noget. Mangel på realitetssans Sammen med følelsen af at gå glip af noget, er manglen på realitetssans med til at stille diagnosen udsalgsfeber. - Når man under normale omstændigheder går ud og køber noget, kigger man på, hvad det koster. Man vurderer, om man har råd. Man er meget opmærksom på forholdet mellem varen og pengene. "Er den her vare nu også 700 kr. værd?", tænker man. Men på udsalget får man fornemmelsen af at få ting smidt i nakken: Butikken siger: "Vi har så mange varer, og vi ved slet ikke, hvad vi skal gøre ved det, så derfor forærer vi det næsten gratis væk". Folk kommer ind i den tankegang, at alt, hvad der er herinde, næsten er gratis, siger Ole Bjerg. Og dankortet gør kun den tilstand endnu værre, fordi det er abstrakt frem for at stå og tælle hundredkronesedler, mener sociologen og uddyber: - Det svarer til at spille på kasino med chips. De er lige store, selv om den ene er 100 kroner værd og den anden er 1000 kroner værd. Forholdet til penge bliver forstyrret. Mænd får også feber Nu kan nogen måske forledes til at tro, at det kun er den ene halvdel af befolkningen, som har en forkærlighed for nye sko og skjorter. Men de sidste fem år er andelen på herretøj - og sko faktisk steget med cirka syv procent om året. Det fortæller direktør, Jens Birkeholm fra Dansk Detail. - Mænd under 35 er blevet rigtig gode kunder i detailhandlen, og de er også at finde blandt årets udsalgsjægere, siger han. De har lige som kvinder forstået det gamle ordsprog 'Klæder skaber folk'. Eller som Sociolog Ole Bjerg formulerer det: - Det at shoppe er en meget vigtig del af vores kultur, fordi det er den måde, vi udtrykker, hvem vi er, og selv finder ud af, hvem vi er, på. Præcis som med et par guldsko, der er "festlige uden at være for vilde".