Høje bus- og togpriser rammer de svageste

Regeringens trafikpolitik går ud over de svage grupper, mener trafikforsker

KØBENHAVN:Mens bilisterne altså bør juble, når de kigger på benzinprisernes udvikling, så har landets svagere grupper ingen grund til glæde. Er man afhængig af den kollektive trafik, har man faktisk al grund til tænders gnidsel - både til hverdag, og når man skal afsted på ferie. - Det, der er sket under den nuværende regering er, at det er blevet voldsomt meget dyrere at benytte især bus, men også tildels tog. Det rammer typisk de svageste grupper i samfundet, siger Uffe Jacobsen, der er trafikøkonom. Mens benzinen og biler er faldet i pris, koster en billet til bus og tog mellem 38 og 86 procent mere end i 1980, viser tal fra Dansk Transportforskning. Under den nuværende regering er et 300 millioner kroner stort tilskud til den kollektive trafik bortfaldet. - Dels er tilskuddet væk, dels har regeringen presset amternes økonomi, og det har fået amternes til at skære, hvor det er nemmest, nemlig på trafikken. Det går ud over de mennesker, der er tvunget til at benytte den kollektive trafik, nemlig de ældre, de handicappede, børnene og de fattigste, siger Uffe Jacobsen. Hos Nordjyllands Trafiksselskab kostede en tozoners busbillet i 2002 13 kroner, men i dag er prisen 15 kroner – en stigning på 15 procent. Tilsvarende kostede et månedskort 245 kroner i 2002, men en buspassager må punge ud med 290 kroner i dag – en stigning på 18 procent.