Trafikulykker

Høje læs truer sikkerheden

Advarselskilte og blinklys er der nok af. Ikke desto mindre får Limfjordstunnelen alt for ofte én på hatten, når lastbiler med for høje læs rammer imod stopbommene, der hænger ned fra loftet. Og det er kun et spørgsmål om tid, inden der sker en alvorlig ulykke.

- Det er typisk tabte jerngenstande og andet metal, der falder ned på kørebanen og skaber en meget farlig situation. Tænk på hvad der kan ske, hvis en forbipasserende bil bliver ramt af en plade, der flyver ned fra ladet af en lastbil. Jeg vil betegne det som lidt af et mirakel, at der ikke er sket alvorlige ulykker endnu, og det nok kun et spørgsmål om tid, inden det sker, siger Per Krogh Simonsen fra firmet Strøm Hansen, der er tilsynførende med Limfjordstunnelen for Vejdirketoratet. Advarsler overhøres I 2003 var der to alvorlige påkørsler af tunnelen. Det tal steg sidste år til otte, og derfor er det på tide at reagere, mener Vejdirektoratet. Hos Aalborg Politi har man tænkt sig at sætte ind med ekstra kontrol af højt læssede biler. - Vi ved ikke, hvorfor lastbilchaufførerne kører videre med for høje læs, selv om de advares på vej til tunnelen. Desværre får vi fat i for få, men jeg vil nu give besked til vores færdselspatruljer om at være mere på udkig, siger politikommissær Bent Østergaard Jensen fra Aalborg Politi. For lidt mere end to år siden blev advarselsystemet udbygget, så for højt læssede lastbiler i god tid bliver advaret og har mulighed for at dreje af fra motorvejen, inden de rammer tunnelen. Tidligere blev lastbilerne først advaret i sidste øjeblik - få hundrede meter fra tunnelen. De nye advarselskilte er trukket længere væk fra tunnelen. På sydsiden står de ved Humlebakken. Først kommer et sæt advarselsskilte, og derefter nye skilte med gult blink, så lastbilerne kan nå at dreje af ved Øster Uttrup-afkørslen. Samme afstand er der lagt til på nordsiden, så lastbilerne kan nå at dreje af til Nørresundby. Det nye system hjalp i noget tid, men nu går det igen den forkerte vej. Men Vejdirektoratet har ikke flere løsninger på lager, og advarselsystemet gøres nu fast. Det sker, når Nørresundby-motorvejen i år bliver udbygget fra to til tre spor i sydgående retning. Det betyder samtidig, at skiltefarven skifter fra gul til blå. Løber chancen Lastbiler, der er læsset over 4,10 meter i højden, skal søge om tilladelse hos Aalborg Politi til at køre igennem byen, og transporten skal foregå over Limfjordsbroen. Ikke desto mindre ser mange chauffører stort på den grænse, og tilsynsførende Per Krogh Simonsen finder det bemærkelssesværdigt, at næste alle chance-transporter udføres af lokale vognmænd. - Det er ikke eksportchauffører og langturschauffører, der rammer mod loftet. De har orden i tingene og kører typisk med containere, der har standardmål. Jeg tror snarere, at problemet ligger hos de lokale vognmænd, der lader sig friste til at tage et ekstra læs med, så de er fri for at køre to gange, siger Per Krogh Simonsen.