Højspændt og blodigt

film "In the cut" Det stærkeste ved denne gyser er nok, at man ser Meg Ryan skifte rolle, stil og image for åbent kamera. Fra at have spillet en fast rolle som tutte-sød, pivestemme, dukke-blondine-sød-pige i vanskeligheder bliver hun pludselig en voksen kvinde med sit at døje med. Det er lidt af en omvæltning. Brunt, glat hår, briller og ingen sminke - jamen, det er en ganske anden Meg Ryan. Og efter temperament måske også en meget mere interessant dame. Jane Campion har instrueret, og den kombination har givetvis været lykkelig. To stærke kvinder og en historie om kærlighed, der opstår spontant som en brand ved selvantændelse et sted, hvor råd og fordærv skaber den fornødne temperaturstigning. Her er Meg Ryan sin alder - sidst i 30'erne, lektor på college, i gang med en afhandling om sort slang i storbyen og meget single. Afhandlingen giver hende mulighed for at flirte med tanken om at være sammen med en stor, sort fyr. Alenelivet plager hende med det konstante behov for sex og nærvær - og den konstante mangel på troværdigt udbud. Jo, men kan samle en op på et værtshus, eller falde for en på joggingturen - men det varer sjældent så længe og det er jævnthen noget med flere dårlige følger end gode. Så sker det et mord. Blodigt, bestialsk. En ung kvinde bliver myrdet og parteret. En stump fandt de i vor hovedpersons baghave, så nu står der en ung, mørk kriminalbetjent (Mark Ruffalo) ude på trappen. Har hun set noget? Det har hun - men ikke noget hun kan fortælle - for hun har nemlig set ham, eller i hvert fald hans håndledstatovering, sammen med den myrdede kvinde. Herfra bliver det en traditionel, men meget velskabt krimithriller. Vi ved, som hun, ikke hvad der er hvad. Det kan så let gå galt - tingene er ikke, hvad de ligner, eller er de? Så vi sidder på kanten af stolen. Vi sidder også og gør store øjne. For det er en film, der går mere erotisk til værks, og det på den hårde måde, end vi er vant til fra USA, i hvert fald når det er mainstream. Det er lige på. Også her får vi en Meg Ryan at se, som ikke er bange for at knuse sine pæn-pige klicheer og springe ud som smuk, stærk, hel kvinde i levende live. Det er flot, og det er med til at berige filmen med en hed autencitet, som også er nødvendig, hvis man skal købe dens historie om den farlige blanding af angst, seksualitet, lyst og undertrykte længsler. Begavet og udfordrende. Lars Borberglars.borberg@nordjyske.dk "In the cut" USA 2004. Instruktør Jane Campion. Ca. to timer. Till. o. 15 år. Danmarkspremiere