Erhverv

H&M utilfreds trods salg for 200 milliarder svenske kroner

H&M oplever et pres på de fysiske butikker, da kunderne i højere grad går på nettet for at købe tøj.

H&M har flere udfordringer, især med salget i de fysiske butikker. Foto: Scanpix/Philippe Huguen

H&M har flere udfordringer, især med salget i de fysiske butikker. Foto: Scanpix/Philippe Huguen

Den svenske tøjgigant H&M øgede omsætningen og antallet af butikker solidt i 2017. Men koncernen er ikke tilfreds. Salget i de fysiske butikker halter.

Det viser selskabets regnskab for sidste år, der er offentliggjort onsdag.

- Vores udvikling i 2017 var blandet med fremgang på nogle områder, men udfordringer på andre. Vi voksede med tre procent, hvilket var klart under vores forventninger.

- Onlinesalget og vores nyere brands klarede sig godt, men svagheden ligger i vores fysiske butikker, hvor ændringer i kundernes adfærd bliver mærket hårdt i takt med, at salget flytter til internettet, skriver administrerende direktør Karl-John Persson i regnskabet.

Trods den blandede udvikling kunne H&M dog notere sig, at salget fraregnet moms krydsede 200 milliarder svenske kroner i 2017 mod 192,3 milliarder svenske kroner året før.

Overskuddet faldt dog uvant til 16,2 milliarder svenske kroner fra 18,6 milliarder kroner i 2016.

Det skete i takt med, at der kom 388 butikker til, når man trækker lukninger fra åbninger.

Dermed gik H&M ud af 2017 med 4739 butikker verden over. Af dem var 3008 i Europa og Afrika, 1046 i Asien og Oceanien og 685 i Nord- og Sydamerika.

- Vores udvikling skal ses i en bredere kontekst af den transformation, industrien er på vej igennem. Under den skuffende udvikling ser vi grund til optimisme, men vi bliver nødt til at accelerere transformationen yderligere, skriver Karl-John Persson.

I 2018 vil H&M sænke farten på udbredelsen af fysiske butikker yderligere. H&M har samlet planlagt blot 220 flere butikker, hvor omkring halvdelen vil være med mærkerne COS, Other Stories og Monki, der klarer sig bedre end hovednavnet.

H&M skriver også, at mens man ser muligheder for vækst flere steder, så kan selskabet få "bedre balance ved at reducere antallet af kvadratmeter" i andre områder.

I Danmark steg H&M's omsætning til 5782 millioner svenske kroner. I danske kroner var der dog tale om et lille fald. Da 2017 sluttede, var der 110 H&M butikker i Danmark, otte flere end i samme periode sidste år.

/ritzau/

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.

Du skal skrive noget tekst

Du skal skrive noget tekst