Honda sliber sværdet

Japanerne har taget samuraisværdet i hånden og langer med ny Accord kraftigt ud efter Audi & Co.

Biler 20. april 2003 08:00

Med den dugfriske Honda Accord, der kan ses hos landets Honda-forhandlere i slutningen af måneden, har Honda ganske enkelt genoplivet den klassiske Accord af en årelang tornerosesøvn. Samuraisværdet er placeret i højre hånd og design og teknik er nu på allerhøjeste niveau. Dermed beviser Hondas teknikere, at de ikke kun har sunget karaoke de sidste par år, men derimod har arbejdet myreflittigt på at genoplive Accorden. Og vi får helt lyst til at citere Bilrevyen fra 1988, som meget rammende beskriver, hvordan en Honda Accord skal være: "Forfinet bilkørsel". Det er den beskrivelse man sidder tilbage med, når man sætter en Honda Accord fra sig efter en køretur. Alt foregår lækkert. Motorens lyd, dens evne til at arbejde hurtigt - og lydløst. Styretøjet - lige så let det er ved parkeringsmanøvrer, lige så præcist er det ved hastig landevejskørsel. Nyt design I lighed med de øvrige japanske nyheder i mellemklassen lokker Honda Accord med nyt og anderledes design. Ligesom Toyota Avensis vil Honda også adskille sig fra de mere ordinære mellemklassebiler. Det skal blandet andet retfærdiggøre indstigningsprisen på 320.000 kr. Allerede på afstand vækker bilen opsigt. Den ser stor ud, og der er lidt Alfa over bilens linier. I forhold til den nuværende model er den nye version kun vokset med godt seks centimeter i længden. Og med uforandret akselafstand er det ikke nok til at nå eksempelvis Ford Mondeos pladsforhold. Men på bagsædet sidder man dog alligevel udmærket, om end hovedhøjden ikke er imponerende. Top-kvalitet Dørene lukker som en bankboks Kvaliteten er i top. Dørene smækker med samme fasthed, som når Peter Brixtofte knalder hoveddøren i for næsen af bagmandspolitiet. Plastikkvaliteten når dog ikke helt op på det niveau vi kender fra den nye Avensis. Alle versioner har dobbelt klimaanlæg, hvor fører og passagerer kan regulere temperaturen i hver deres side. Sæderne er store og komfortable. Og i rattet kan det udmærkede stereoanlæg med cd-afspiller betjenes. Instrumenteringen er typisk Honda, med stort speedometer og omdrejningstæller. Basisudgaven hedder Comfort, og tilbyder elruder for og bag, multijusterbart rat og fjernbetjent centrallås. I Sport-udgaven, der koster 30.000 kr. ekstra, får man alufælge, regnsensor, alarm, forlygtevaskere, varme i sæderne og læderrat. Executive-udstyret fås kun i forbindelse med 2.4 liters motoren og indeholder endvidere: ESP, fartpilot, elsoltag og et stort stereoanlæg. Honda tilbyder to forskellige motorer. Basismodellen har den fra Stream og CRV velkendte 2.0 motor med 155 hk. Det er en dejlig omdrejningsvillig sag, der heller ikke råber alt for højt. Kræfterne rækker til et stykke over 200 km/t, hvor den ultralave luftmodstand på 0,26 CW hjælper bilen godt på vej. Ny motor Den store 2,4 liters motor er ny i Hondas motorprogram og har et VTEC-system, der giver den en meget sportslig karakteristik. Det betyder, at man får et ekstra skub i ryggen ved omkring 5.500 omdrejninger. Tilmed har den en symaskineagtig motorgang. Honda Accord bygges i både en sedan og i en stationcarmodel. Sidstnævnte hedder Tourer og har klassens nemmeste måde at folde bagsædet ned på. Et enkelt greb i et håndtag og hele sædet foldes ned, samtidig med at nakkestøtten forsvinder ned i gulvet og sikkerhedsselen aldrig kommer i klemme. Det kan simpelthen ikke gøres bedre eller nemmere i nogen af konkurrenterne. Samtidig er gulvfladen helt plan og der er ingen støddæmpertårne, der stikker generende ind i kabinen. På 2.4 liters versionen er der tilmed en knap, der ved et let tryk selv lukker bagagerummet. En rar ting, når man står med indkøbsposer i begge hænder. Landevejs-oplevelse Men selv om bilen er rummelig og stationcarversionen praktisk, så er det på landevejen, at en Honda skal opleves. De japanske teknikere holder fast i det Honda-typiske wishbone-ophæng. Og sammen med en stram opsætning af undervognen og et præcist styretøj giver det præcise og sikre køreegenskaber. I forhold til duksene, Ford Mondeo og Mazda 6, behøver Accorden i hvert fald ikke at skamme sig. Den er både sjov og komfortabel. Honda Accord er endnu ikke crashtestet af EuroNCAP, men da den eksisterende fik fire stjerner, da den blev testet, er der formodning om et godt resultat for den nye også. Der er seks airbags, inklusiv gardinairbag, som næsten er ved at være standard i denne klasse. System-mangel Hondas udgave af elektronisk stabiliseringskontrol hedder VSA, og det er standard på den kraftige 2.4 liters version. Men det er for dårligt, at systemet end ikke kan købes som ekstraudstyr til den mindste motor. Sikkerhed er vel vigtigt uanset, hvilken motor der ligger under hjelmen. Og det stemmer slet ikke overens med de seneste forskningsresultater fra Sverige, der netop påviser, at sikkerhedsgevinsten ved elektroniske stabiliseringssystemer er betydelig. Tilbage er der blot at vente på kundernes reaktion på den nye model. Om prisen bliver et problem ved vi ikke, men Hondaen hjælpes i hvert fald kraftigt på vej af, at konkurrenternes pris for tiden stiger med krydsermissil-hastighed. Honda-ingeniørernes pause fra karaoke-barerne har i hvert fald været umagen værd.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...