Hun tænker allerede på tysk

Kræftpatient Grete Bach fra Biersted er forbavsende hurtigt faldet godt til i Kiel

Mogens Møller
Selv om Grete Bach sammenlagt har været i Kiel i mindre end en uge, snakker og tænker hun allerede på tysk. Foto: Torben Hansen
Kræft 24. september 2007 19:57

Ein, zwei, drei, vier ... Grete Bach sidder på værelset og løser Sudoku. Pludselig griber hun sig selv i at sidde og tænke på tysk. - Det kommer hurtigt og helt af sig selv. Når jeg sidder hernede i Kiel og hører tysk, læser tyske blade og ser tysk fjernsyn, dukker det tysk, jeg engang lærte i skolen, straks op. For blot halvanden uge siden satte Grete Bach fra Biersted sig for første gang i toget med kurs mod Kiel. Forud ventede seks ugers strålebehandling på Kiel Universitätsklinikum. Siden forundersøgelsen, som varede en enkelt dag, har Grete Bach været til tre strålebehandlinger og hjemme på weekend to gange. - Det kniber stadig en smule med at forstå, hvad der står i de tyske aviser. Til gengæld går det fint med at snakke tysk, fortæller hun fra sit værelse på det fire-stjernede Steigenberger Hotel i går eftermiddag. Således oplevede hun forleden at blive stoppet af et tysk ægtepar, som spurgte efter vej til det zoologiske museum i Kiel. Grete fra Biersted forklarede dem vejen, og de forstod hvad hun sagde. - Tænk sig at en nordjyde skal stå i Kiel og vise tyskere vej. Det er da lidt vildt. Selv da Grete Bach i weekenden var hjemme, slog hun over i tysk uden at tænke over det. ¿Bitte¿, sagde hun til døtrene på 16 og 19 år. - De syntes ikke, det var sjovt. Men jeg tænkte slet ikke over, at jeg slog over i tysk. Det kom bare helt af sig selv. Savnet af de to døtre er ifølge det værste ved at opholde sig på et tysk hotel 400 kilometer fra hjemmet Biersted. Besøg hjemmefra - Jeg har ærlig talt lidt ondt af pigerne. Heldigvis kommer den ældste ned til mig i næste uge, idet hun har fri fra seminariet. Grete Bach får også besøg af sine forældre i næste uge. De kommer og besøger hende en enkelt dag. - Da min mor fortalte det, kneb jeg godt nok en lille tåre. Grete Bach er straks blevet en del af den danske ¿familie¿ på Hotel Steigenberger. Flere andre nordjyder - en del af dem med ægtefælle eller ledsager - er ligesom hun i Kiel for at få strålebehandling efter en kræftsygdom. - Jeg har mødt nordjyder fra Sæby, Hjørring, Nørresundby og Fjerritslev. Vi har et fantastisk godt sammenhold. Danskerne går blandt andet ud og spiser sammen om aftenen. Det havde Grete Bach ikke prøvet endnu, men det ville hun i aftes. Ikke mindst fordi, det var den sidste aften, et ægtepar fra Sæby skulle være der. Ellers brugte Grete Bach det meste af dagen i går til at slappe af efter en hektisk weekend, hvor hun både havde besøg af 24 NORDJYSKE og deltog i en familiefest på Sjælland sammen med en god ven, der ligesom hun bor i Biersted. Selv om de var tilbudt overnatning, valgte de at køre direkte hjem til Nordjylland fra festen, fordi Grete skulle tilbage til Kiel søndag sidst på eftermiddagen. Hun ankom til Kiel ved midnatstid, tog en taxi til hotellet og krøb straks under dynen. - Jeg sov lidt længe i dag (mandag) og fik morgenmaden bragt op på værelset. Da jeg stod med tandbørsten i munden, fik jeg fra receptionen besked om, at behandlingen i dag var aflyst på grund af tekniske problemer med maskinerriet på sygehuset. - Hvor ærgerligt. Hvis jeg bare havde vidst det, inden jeg tog tilbage til Kiel, havde jeg jo ikke behøvet at stresse sådan. Desuden betyder det, at min behandling bliver forlænget med en dag i den anden ende. Nå, det er der ikke noget at gøre ved. Tandpasta og briller Apropos tandpasta, s å var Grete Bach nødt til at gå på indkøb i går. I skyndingen havde hun glemt tandpastaen hjemme i Biersted. Og hverdagsbrillerne. - Heldigvis har jeg fundet et par brugbare briller til tre euro her i Kiel. De er måske ikke særlig smarte. Men jeg kan da se med dem. Det blev også til en lille gåtur i går ved middagstid. Solen skinnede, og vejret var så lunt, at Grete var nødt til at smide jakken. - Lige nu sidder jeg bare og slapper af med at løse sudoku og læse Se & Hør. Jeg trænger til at slappe af efter weekendens strabadser og al den kørsel. Selve behandlingerne var kun fem minutter. Det betyder masser af fritid til at udforske Kiel. Grete Bach var ude at ose en smule i sidste uge. Der er både Hennes & Mauritz lige i nærheden, og hun fik købt et tørklæde, som hun havde på til festen på Sjælland. - Jeg mærker en smule ømhed i brystet, men der er hverken sår eller tegn på skoldning efter de behandlinger, jeg hidtil har fået. Lad os håbe, det fortsætter sådan. Grete Bach dupper sig med talkum to gange dagligt, sådan som hun har fået besked på. Og hun nøjes med at vaske sig nødtørftigt med en fugtig klud under højre armhule. Hun må slet ikke blive våd, der hvor hun får stråler. - Jeg synes ærlig talt, at jeg begynder at kunne lugte mig selv. Jeg må jo tage lidt ekstra parfume bag øret. Selv om Kiel er fyldt med oplevelser og der er andre danskere på hotellet, kan tiden alligevel godt føles lidt lang. Der er immervæk 23 timer og 55 timer i døgnet, hvor hun ikke er i behandling. - Når jeg sidder alene her på hotelværelset, kan jeg ikke lade være med at gribe mobiltelefonen og ringe rundt. Især til mine to tøser derhjemme. Jeg skal jo lige høre, hvordan det står til. Det koster vist en bunke penge at ringe på mobil hernede fra. Men det er det ikke noget at gøre ved.