Hundredevis af nye norske turister vil shoppe i Frederikshavn

Nordmændene ankommer med færgeni Hirtshals og fortsætter så øst på til Frederikshavn

Turisme 8. oktober 2002 08:00

FREDERIKSHAVN: - Det har været en succes uden lige. Bare i de første weekender har vi måtte afvise flere gæster på grund af høj belægning, og vi regner med endnu flere gæster, når julen nærmer sig. Receptionschef på Radisson SAS Jutlandia Hotel, Camilla Frost, fik en god idé. Hun ville trække flere norske turister fra Kristianssandsområdet til Frederikshavn. Turister som kom over med færgen til Hirthals og så fortsatte østover på en shoppingtur. Hun fik færgeselskabet Color Line med på ideen, og derfor har de norske turister fået et nyt tilbud om at sove og shoppe i Frederikshavn. Tilbuddet omfatter færgebillet, en overnatning med morgenmad på Radisson SAS Jutlandia Hotel samt et Frederik gavekort på 100 kroner til brug i byens forretninger og restauranter. Alt det koster fra 550 kroner ifølge Color Lines brochure. Tilbuddet startede i september og Camilla Frost har indtil videre udleveret omkring 200 gavekort til Frederik, og fra de tilbagemeldinger hun har fået, er hun sikker på, at gavekortet fører et langt større forbrug med sig. Turisterne spørger meget til, hvor de kan bruge gavekortet, og i en af byens specialforretninger, Lædermagasinet, købte en kunde for 1000 kroner, hvoraf de 100 kroner altså blev betalt med gavekortet. - Det er jo skønt, at der også bliver lagt penge hos andre af Frederiks medlemsvirksomheder, så vi på den måde er flere, der får glæde af turisterne, siger hun. Hvor mange penge nordmændene så bruger i Frederikshavn på disse Sov og Shopture er svært at gætte på. Ifølge tal fra Danmarks Turistråd bruger en norsk endagsrejsende 1908 kroner, men hvis de bor på hotel bruger hver person kun 685 kroner per døgn inklusiv overnatning. Langt de fleste norske besøgende har ikke tidligere været i Frederikshavn. Det er Camillas Frosts klare indtryk. - De spørger for eksempel om, hvor gågaden ligger eller om hotellet ligger i centrum af Frederikshavn. Sov og shop i Frederikshavn fortsætter til og med 20. december, og Camilla Frost regner med, at omkring 1000 nordmænd til den tid har besøgt byen på dette specielle tilbud. Hos Color Line er man også glade for den aftale, som er indgået med det frederikshavnske hotel. Color Line transporterer cirka 1,2 millioner gæster mellem Kristianssand og Hirtshals. Dertil kommer ca. 600.000 gæster mellem Oslo og Hirtshals. Frederikshavn er også en destination med 700.000 gæster årligt, men da sejler man fra Larvik, som ligger mere nordøstligt i Norge. Produktchef Liv Bergstøl siger, at de fleste af mange tusinde gæster, der kommer over fra Kristianssand traditionelt bliver i Hirtshals eller tager til Aalborg. - Det sjove er faktisk, at flere i Sydnorge har fået øjnene op for Frederikshavn. I månedligt gennemsnit er der omkring 100 familier, der tager med færgen fra Kristianssand til Hirtshals for at tage videre til Frederikshavn og Radisson SAS Hotel Jutlandia. Og dertil kommer selvfølgelig et lignende antal fra Larvik, siger produktchef hos Color Line, Liv Bergstøl, som håber at forlænge tilbudsaftalen med hotellet. - De tilbagemeldinger, vi får, lyder på, at Frederikshavn er en hyggelig by med et flot lys og gode indkøbsmuligheder. Og jeg tror bestemt, at nordmændene vil vende tilbage til Frederikshavn, når først de har fået øjnene op for den, siger hun.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...