Hurra for underskud

"Vi gjorde det!" Ordene blev triumferende fremsat af Helle Thorning på valgnatten, men kunne lige så godt være kommet fra DSB's generaldirektør i forbindelse med årsregnskabet.

Virksomhedsøkonomi 28. september 2011 06:00

Endnu et år med rekordstort underskud. I årtier har jeg grundet over DSB's konstante underskud, når man tænker på, hvor mange der altid kører med toget. Forklaringen er helt enkel: DSB skal bare give underskud. DSB's popularitet afspejler sig ellers i tilstrømningen af passagerer, der er så stor, at de rejsende hellere end gerne kæmper om at få en ståplads. Desuden er der rift om siddepladserne i mellemgangen på gulvet på trappen ved togets udgange. Er man så heldig at få en god ståplads, kan man kikke gennem en glasdør ind i noget, der vist hedder en kupe, hvor man minsandten har monteret faste sæder. Hvorfor fjerner man ikke disse sæder for at give plads til flere af de eftertragtede ståpladser? Dem bliver der behov for flere af, når folk tvinges over i togene med den kommende betalingsring omkring hovedsstaden. Med sommerens skybrud ville københavnerene nok have været bedre tjent med en badering fremfor en betalingsring…. Et godt initiativ blev taget, da DSB brugte nogle milliarder på køb af nye italienske IC-4-tog for tolv år siden. De fleste af togsættene er ikke kommet endnu. Der er trods alt også langt fra Italien til Danmark, så vi venter stadig. Forsinkelser har vi passagerer jo i forvejen indrettet os på. Lad os glæde os over de få togsæt, der allerede er leveret. Ganske vist er de nye tog uegnede til at køre på skinner, men flotte og smarte ser de ud, når man af og til møder dem holdende på et sidespor rundt om i landet. Villy Søvndal udtalte forleden, hvad han i mange år har gentaget, nemlig at han er imod privatisering. Villy ser rødt blot ved tanken herom. Privatisering indebærer jo risiko for at en virksomhed giver overskud. Sin politik har Søvndal fuld opbakning til hos den stærkt kommunistinspirerede Enhedsliste med den unge så sødt og uskyldigt smilende Johanne Schmidt-Nielsen med de klare blå øjne i spidsen. I andre dele af verden har kommunismen og ekstrem socialisme spillet fallit, eksempelvis Grækenland, men det er da et godt særdeles optimistisk tiltag at forsøge at genoplive ruinlagt politik i Danmark. Jeg synes også, at navnet Enhedslisten lyder langt bedre en Danmarks Kommunistiske Parti. Tilbage på sporet. Til lokoførerne. En årsgage på 529.000 kr. og en daglig arbejdstid på 1 time og 45 minutter. Mon ikke det er disse DSB-folk Helle Thorning har haft i tankerne med sine "12 minutter mere om ugen" svarende til to minutter mere om dagen? En arbejdstidsforøgelse jeg godt tror, lokoførerne kan holde til uden at få varige mén på sjæl og legeme. Måske bliver underskuddet så ikke helt så stort som ønskeligt, men det må DSB og dermed vi skatteydere, der skal betale det, bare acceptere! Næppe nogen kan herefter være i tvivl om, hvorfor det koster tre gange mere end nødvendigt at blive befordret med DSB. Vi behøver derfor heller ikke undres over, hvorfor det koster det samme at komme fra Kastrup til Aarhus med tog som fra Kastrup til Spanien med fly. DSB burde opdatere sit slogan fra "tog til tiden" til "tragisk tog trafik".

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...