Husbåd til husbehov

Nye husbåde skal ikke ligne et skib, men et hus, der ligger på vandet men ligger fast, mener vestjysk værft

Danmark 1. juni 2003 08:00

En pram hedder fænomenet foreløbigt. Og bliver opført som sådan i skibregistret. For det er ikke en båd, og det er ikke et hus. Det er en husbåd. Men den betegnelse findes ikke i danske regler og love. De forventes ændret i takt med, at flere og flere vælger at bo på vandet. Og det er den udvikling, der er på vej, mener mange. Blandt andre A/S Hvide Sande Skibs- og Bådbyggeri. Et selskab herunder, Seasight, kom først med en bolig til vand, der ikke var et ombygget skib. En virksomhed i København er snart klar med deres prototype, der er bygget efter helt andre principper end den i Hvide Sande. Men vestjyderne kom først. Og de er, udover stolte af deres første husbåd, sikre på, at der i de kommende 10-15 år er et marked for den måde at bo på. A/S Hvide Sande Skibs- og Bådbyggeri, der blev grundlagt i 1950, har i takt med nedgangen i fiskeriet, EU-ophugningsstøtte og andet, der har reduceret antallet af kuttere ganske betragteligt, taget andet byggeri ind i virksomheden. Da Fulton skulle totalrenoveres, var det i Hvide Sande det foregik. Nu forestiller vestjyderne sig, at de kan producere og sælge fem-seks husbåde årligt. Og klare 10, hvis efterspørgslen skulle vise sig større end antaget. Ingen lighed med et skib - Det er helt bevidst, at vi ikke har lavet en husbåd, der ligner et skib. Vi ville lave et hus, der ligger på vandet men ligger fast. Som ikke ter sig som et skib i vandet, når der er dønninger og anden bevægelse i vandet, og som ikke kan sejle, forklarer Seasights salgschef, Henning Davidsen. Inden husbåden for alvor blev sat i vandet og vist for offentligheden i slutningen af maj, var den ude på en prøvetur, hvor dens stabilitet og krængningsforhold skulle testes. Det gik efter sigende over al forventning. De 60 tons hus stak præcist så dybt i vandet, som beregnet, og end ikke meget voldsomme hækbølger fik den til at bevæge sig, så det kunne registreres inde i huset. Så også mennesker med hang til vand og udsigt men svaghed for søsyge kan i princippet bo i den flydende kasse. Det er arkitektfirmaet WBC i Charlottenlund, der har designet husbåden. Og hos Seaside er man begejstrede for den flydende to-etagers ting, der ikke ligner noget andet. Træhuset er bygget på et stålskrog, der er en meter højt, eller dybt om man vil. På første sal kan man gå ud på en kæmpestor terrasse. Der er også en i stue-etagen, mens man ikke der kan gå rundt om huset. Det har noget at gøre med, at der er grænser for hvor stort et fundament, man kan bygge på, hvis det skal kunne bugseres rundt. Med hus på ryggen Og selv om husbåden ikke kan sejle ved egen drift, kan den bugseres. Og ejere af sådan en behøver i princippet aldrig mere skifte bolig, hvis de blot sørger for at nyt job eller anden grund til flytning bare er i en havneby. Seasights prototype var i luksusudgave. Med rasende dyrt køken og badeværelse og intet sparet nogen steder. Derfor koster de 90 kvm. også 2,5 millioner kroner. Men der kan hakkes mange hæle og klippes mange tæer, så prisen bliver lavere. Planen er tre forskellige størrelser på henholdsvis 60, 90 og 120 kvm. Udover den allerførste vil virksomheden nu producere yderligere fem, der skal ligge ved Hvide Sande, hvorfra de sælges. Der er ingen problemer i at bo på et skib i dag og have fast adresse der. Man må sågar gerne sejle en tur ud i skibet en gang imellem. Bare det mest ligger på sin plads i havnen. Der er ikke mange, der gør det, og en del af dem, der er gået mod strømmen har rent faktisk indrettet et skib til bolig. På Seasight er man overbevist om, at det ikke kan blive billigere at total-renovere et skib og gøre det til en helt moderne bolig end at købe et hus til formålet. Danskerne bagefter - Vi gik i gang med husbåd-projektet, fordi Danmark skiller sig ud fra alle andre lande i verden, der har kyststrækning. Vi er dem, der i mindst antal vælger at bo på vandet, og vi tror på, den situation er på vej til at ændre sig. Der bliver flere og flere i København, hvor man, som så mange andre steder, er i fuld gang med at kortlægge havne-arealer for at få klaring på, hvor man kan placere husbåde og i hvor stort antal, fortæller Henning Davidsen. I år kommer der yderligere 15 kajpladser til fast beboelse i København, mens tallet for næste år er 150. For at kunne følge med den udvikling, man tror på hos Seasight, har man valgt at konstruere sine husbåde, så de både opfylder småhus-reglementet og de internationale krav til skibskrog. - De danske love og regler dur ikke helt til husbåde. Derfor har vi også kommunikeret meget med både Selskabs- og Boligstyrelsen og Søfartsstyrelsen og fået disse to til at samarbejde, så der kan formuleres nye regler i fremtiden, siger Henning Davidsen. At en husbåd ikke er hverken hus eller skib, træder også frem i det forhold, at den ikke kan belånes med realkreditlån, fordi den ikke ligger på landjorden. Seaside har foreløbigt forhandlet en, synes de selv, favorabel aftale på plads med Ringkjøbing Bank, der stiller 20-årige lån til rådighed. Codan vil være med til at forsikre husbåden. Men også her bliver det på helt specielle vilkår, fordi risici for sådan en er nogle andre end for et hus på landjorden. Husbåd i 100 år Husbåden skal fortøjes forsvarligt med store dobbelte jernkæder til betonblokke på bunden af vandet. I Hvide Sande har man valgt, at en kajplads til en husbåd koster 14.000 kroner om året i leje. I den pris er med, at der føres en kloakledning ud til de seks både, at der føres fjernvarme til dem og almindelig elforsyning, samt at der lægges de nødvendige betonklodser på bunden af fjorden. Seasight tilbyder at sælge en service-kontrakt sammen med husbådene. VIl man selv, skal husets træværk behandles hvert fjerde år, mens de zink-anoder på stålskroget, der skal forhindre nedbrydning af det, skal kontrolleres hvert andet år. Overholder man det, garanterer Henning Davidsen, at husbåden holder de første 100 år. Fremtiden vil vise, om danskere tager ideen til sig, så garantien kan efterprøves.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...